Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Historiskt

“115 anställda har sagts upp”

Publicerad: 28 Mars 2019, 08:03

Foto: Trafikverket Foto: Trafikverket

Konkursen i Lovön samverkan AB kan ta tid, berättar konkursförvaltare Mikael Kubu, Ackordscentralen. Det återstår också att se om det blir en rättsprocess i frågan om beställaren Trafikverket hade rätt att häva avtalet.


Ämnen i artikeln:

Trafikverket

Det var den elfte mars som Trafikverket meddelade Lovön samverkan AB (LSAB) att deras kontrakt – värt 3,5 miljarder kronor – hävts med hänvisning till brister i miljöarbetet. Detta skedde efter flera turer där arbetet vid ett tillfälle stoppades av Trafikverket av säkerhetsskäl. Drygt en vecka efter att avtalet hävdes lämnade LSAB in sin konkursansökan, som samma dag beviljades av Solna tingsrätt.

– Sedan konkursen har inget arbete utförts på entreprenaden. Däremot arbetar tjänstemännen med de åtgärder som måste färdigställas och dokumenterar var man står i projektet, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu.

Totalt finns 115 anställda inom LSAB, varav 40-50 är tjänstemän och resten yrkesarbetare. Därutöver har även 15 anställda från moderbolaget arbetat i projektet, liksom ett stort antal underentreprenörer.

– De egna anställda har sagts upp i samband med konkursansökan. Sedan kontraktet hävdes har bolaget inte tillträde till arbetsplatsen och yrkesarbetarna har arbetsbefriats. Tjänstemännen har däremot arbetsplikt, säger Mikael Kubu.

Efter att Trafikverket hävde avtalet gjorde LSAB en mothävning. Enligt Mikael Kubu betyder det entreprenadrättsligt att om motparten anser att den andra partens hävning saknar grund kan en mothävning göras.

– I realiteten handlar det om vem som har rätt till skadestånd. Visar det sig att Trafikverket har rätt och en ny upphandling innebär merkostnader kan myndigheten begära skadestånd från LSAB. Visar sig hävningen vara felaktig kan istället LSAB kräva Trafikverket på skadestånd. Det råder delade meningar om detta, säger Mikael Kubu.

Blir det en rättsprocess kan det dröja innan konkursen avslutas. Kvar att hantera är även underentreprenörernas fordringar samt LSAB:s tillgångar.

– En stor del av etableringen har bolaget bekostat själva. Det återstår att se hur Trafikverket hanterar projektet framöver, säger Mikael Kubu.

Anders Siljevall

Ämnen i artikeln:

Trafikverket

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.