Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Vad bidrar H&M med?

Publicerad: 25 November 2014, 15:04

Fredrik Kolterjahn

I kontakter med detaljister och fastighetsägare framgår med all önskad tydlighet att vissa hyresgäster är viktigare än andra.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 5, 2014

I kontakter med detaljister och fastighetsägare framgår med all önskad tydlighet att vissa hyresgäster är viktigare än andra. Det finns ett grundutbud av butiker som de allra flesta fastighetsägare vill ha i sina köpcentrum och som många konsumenter förväntar sig finns i ett välsorterat utbud. Men är det verkligen så? Är vissa butikskoncept verkligen så avgörande att man som fastighetsägare måste ha dem och till vilket pris?

Jag har under många år studerat och belyst det som brukar kallas likriktningen i svenska köpcentrum, det vill säga att många centrum har förvillande lika utbud och att samma kedjor återfinns i stort sett överallt. För ett antal år sedan kunde vi konstatera att över 80 procent av alla klädbutiker i Stockholms citygallerior var kedjor. Vissa kedjor fanns i 17 av 18 köpcentrum eller något liknande. Samtidigt kan vi på HUI Research i diverse undersökningar konstatera, när vi hjälper fastighetsägare att utveckla sina handelsplatser, att konsumenter efterfrågar de mindre och mer speciella butikerna. De där butikerna som ger den extra kryddan åt ett köpcentrum eller en stadskärna. Problemet med resultaten av liknande undersökningar är att de sällan ger en sann bild av vad som sedan kommer att fungera. Problemet med de mindre och mer specialiserade butikerna, som ofta drivs av dedikerade entreprenörer, är att de inte genererar någon trafik och inte heller attraherar särskild många kunder. De går helt enkelt inte så bra. Förklaringen är att de allra flesta konsumenter gillar att se annorlunda saker, men när plånboken får tala är det kedjorna som vinner matchen. Tråkigt? Ja, visst. Självklart. Alla vill ju ha en diversifierad handel med plats för många olika koncept.

Vi kan konstatera att kedjedrift verkligen är en framgångsfaktor i detaljhandeln. De mindre (mindre än 10 miljoner kronor i omsättning) butikernas andel av omsättningen i detaljhandeln minskar stadigt och de större butikerna, kedjorna, växer sig starkare. Detta har varit trenden under många år. Kedjorna blir alltså starkare och viktigare. Men hur viktiga är de och vilka konsekvenser kan detta få?

Alla vet att e-handeln växer sig starkare och konsensus i köpcentrumbranschen verkar vara att detta kommer att leda till mindre ytor i detaljhandeln. Eller kanske snarare, butikerna kommer att behöva mindre ytor vilket i sin tur kan möjliggöra för fler (men mindre) butiker i köpcentrum. Det finns dock de som går mot strömmen. H&M är en av dessa.

H&M skalar upp i stort sett alla butiker de har i Sverige och öppnar större och större fysiska butiker. De senaste månaderna har flera nyheter om rekordstora H&M-butiker lanserats i diverse nyhetsbrev och branschtidningar. Varför går H&M mot strömmen?

Svaret är sannolikt att H&M är ett av de där oumbärliga koncepten som man som fastighetsägare bara måste ha. Har man inte H&M har man inte ett komplett utbud.

Men frågan är till vilket pris.

Alla som verkar i detaljhandeln och fastighetsbranschen vet att H&M har en särställning på marknaden. De är erkänt skickliga i hyresförhandlingar, helt enkelt för att de vet sitt värde. De får ofta kraftiga hyresrabatter och inte sällan betalar fastighetsägaren för butiksanpassning och i vissa fall säkert även för inredning. Allt för att H&M ska ta läget och öppna en butik. Fastighetsägaren står för risken, inte H&M.

Det finns alltså en förklaring till att H&M öppnar större butiker, det kostar helt enkelt inte lika mycket för dem som för andra, mindre framgångsrika aktörer. En annan förklaring står sannolikt att finna i just e-handeln. H&M och andra stora aktörer satsar mycket på sin e-handel och inser att många konsumenter vill prova och hämta varorna, som beställs över nätet, i de fysiska butikerna. För att detta ska fungera fullt ut krävs att fler butiker har fullt sortiment och kan erbjuda allt som finns på nätet. Samtidigt leder detta till att H&M i sin tur behöver mindre lagerlokaler i separata lägen och kan ha mer närlager i direkt anslutning till butiken.

I en elak krönika hade man kunnat hävda att H&M utnyttjar sin position för att växa på fastighetsägarens bekostnad. De betalar lägre hyra än andra, bekostar inte sina egna butiker, får på köpet lägre lagerkostnader och driver mer försäljning till sin näthandel som inte genererar några direkta hyresintäkter för köpcentrumägaren. Att H&M har en särställning i Sverige vet vi, men frågan kvarstår alltså – vad bidrar H&M med?

Fredrik Kolterjahn
Försäljningschef och senior konsult HUI Research

Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.