Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handel

Svenska handlare framtidspessimistiska: ”Ännu större fall om det inte vore för midsommar”

Publicerad: 21 juni 2022, 08:21

Midsommar ger lite respit i Svensk Handels Handelsbarometer där handlare får säga vad de tror om framtiden. Främst är det dagligvaruhandeln som gynnas av högtiden då livsmedelsförsäljningen ökar med över en miljard kronor.

Foto: Getty/Wikimedia

Svensk Handels Handelsbarometer för juni visar att en dyster trend håller i sig – den om handlarnas tro på framtiden. Svenska handlare uppvisar för tredje månaden i rad negativa framtidsförväntningar. ”Ljuspunkten finns inom dagligvaruhandeln, där framtidsförväntningarna stiger från låga nivåer”, skriver Svensk Handel.


Ämnen i artikeln:

Svensk HandelSvepet

Den ökade inflationen i konsumentledet och handlarnas egna ökade inköpskostnader fortsätter att påverka den svenska handeln negativt vilket märks av i samtliga delbranscher, skriver Svensk Handel i anslutning till sin Handelsbarometer för juni. 

I den mätning man gör för butikshandeln, vilken omfattar dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, landar indikatorvärde på 89,0. Det är en bit från det neutrala indikatorvärdet, som är 100. 

Läs mer: Skandia satsar på dagligvaruhandeln i Mörby Centrum 

”Men fallet hade kunnat vara än större om det inte vore för midsommar och kommande sommarmånader, vilket främst gynnar dagligvaruhandeln”, skriver Svensk Handel. 

– Midsommar är handelns fjärde viktigaste högtid och livsmedelsförsäljningen ökar med över en miljard kronor under veckan. En betydande majoritet av dagligvaruhandlarna uppmärksammar dagen och hyser hopp till att fler kommer att fira efter två år av inställda midsommarfesten, kommenterar Sofia Larsen, vd på Svensk Handel. 

Läs mer: Hemmaplans nya vd: ”Vi står inför ett vägval” 

Det finns även pessimism runt den annars så omhuldade e-handeln, enligt barometern. Osäkerhet kring lönsamhet och antalet anställda trycker ned e-handeln. 

För tredje månaden i rad uppvisar e-handeln en negativ framtidstro och sjunker till en ny lägstanivå där indikatorvärdet landar på 91,9. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet, men även när det kommer till antalet anställda ser e-handlarna mindre positivt på framtiden.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelSvepet

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.