Handel
Svensk handel: ”Chockhöjda” hyror bakom handelns kräftgång
Publicerad: 27 februari 2023, 08:52
Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Foto: Pressbild
För elfte månaden i rad är det negativa framtidsutsikter i handelsbarometern från Svensk handel. Högre kostnader i kombination av allt sparsammare konsumenter är bakgrunden, skriver intresseorganisationen i sin barometer för februari.
Framtidsindikatorerna för detaljhandeln, e-handeln och partihandeln i Svensk handels undersökning befinner sig under det neutrala värdet 100. Det innebär att branschen ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.
Det är oroväckande signaler när en lågkonjunktur står för dörren, skriver Svensk Handel.
– Vi har under en längre tid påtalat att denna kris slår hårt mot hela handeln. Nu börjar vi även få signaler om butiker inom sällanköpshandeln som tvingas lägga ned sin verksamhet till följd av kostnadsökningar som exempelvis chockhöjda hyror. Det är mycket oroväckande, och kostnadsökningarna måste mildras, exempelvis genom att behålla de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Läs även: Akelius redo för förvärv: ”Tittar på den skandinaviska marknaden”
Butikshandeln noteras för en mindre uppgång i februari - upp med 1,7 enheter till 71,9, men en bra bit ifrån det neutrala värdet 100. Det är framför allt dagligvaruhandeln som bidrar till uppgången.
E-handeln har under året som gått följt samma trend som övriga delar av branschen. Framtidstron har varit på tydlig nedgång och så även denna månad, en minskning med 1,6 enheter medför ett indikatorvärde på 82,0.