Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Handel

Starkt år för svensk e-handel

Publicerad: 13 Februari 2015, 07:23

Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 16 procent under 2014 och omsatte 42,9 miljarder kronor, enligt e-barometern för 2014 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.


Ämnen i artikeln:

HUI

Klart största bransch inom e-handeln är hemelektronik, där 23 procent av den totala omsättningen idag kommer från försäljning på internet. Branschen växte med 17 procent på internet under 2014 och omsatte 10,3 miljarder. Det är inför köp av hemelektronik, både i fysiska och i digitala butiker, som konsumenterna gör mest research via internet.

De branscher vars e-handel ökade mest under 2014 var leksaker/barnartiklar (38 procent) och bygghandeln (33 procent). Även sport/fritid (20 procent) och heminredning/möbler (18 procent) ökade sin försäljning kraftigt.

E-barometern i sammanfattning

- Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 16 procent under 2014. Det innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 42,9 miljarder kronor 2014 och stod därmed för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.
- De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (10,3 mdr kr), kläder/skor (7,5 mdr kr) och böcker/media (3,4 mdr kr)
- De branscher som ökade sin försäljning mest under 2014 var barnartiklar/leksaker (38%), bygghandeln (33%) och sport/fritid (20%)
- 35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad. Det är sex procentenheter fler än för ett år sedan.
- De varor som flest e-handlande män köpte på internet under Q4 2014 var böcker (27%), herrkläder (21%), sport/fritid (21%), datorer/datatillbehör (20%).
- De varor som flest e-handlande kvinnor köpte på internet under Q4 2014 var böcker (43%), damkläder (39%), kosmetika (27%) och heminredning/möbler (15%).
- Konsumenterna i Sverige e-handlade varor från utlandet för 11,5 miljarder kronor under 2014. De länder som flest e-handlade varor från var Storbritannien, följt av USA, Tyskland och Kina. Kläder/skor var den varukategori som flest e-handlade från utländska sajter.
- Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge, följt av Finland och Danmark.
- 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på internet
- 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag

Du hittar hela rapporten här.

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande HUI

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.