Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Samarbete mellan Stockholms gallerior

Publicerad: 6 Maj 2013, 12:24

Anders Pettersson

I februari tillträdde Anders Pettersson rollen som kommersiell chef för innerstadsgallerior på AMF Fastigheter.


Ämnen i artikeln:

AMF Fastigheter

Ett skakigt Europa sätter press på detaljhandeln även i Sverige. AMF Fastigheter har växt rejält vad gäller handelsfastigheter i Stockholm. Med anledning av detta inrättade bolaget en ny tjänst och i februari tillträdde Anders Pettersson rollen som kommersiell chef för innerstadsgallerior.

I början 2012 tillträdde AMF Fastigheter Fältöversten, Ringen och Västermalmsgallerian som man förvärvat av Centeni.  Sedan tidigare äger man också Gallerian och Mood Stockholm. Anders Petterssons ska utveckla samarbetet mellan de olika galleriorna.

– För att få en bra avkastning även på sikt så handlar det också om att utveckla människorna. I dag jobbar vi i centrumteam som består av en centrumchef och en Marknadsansvarig/floormanager, på Mood och Gallerian består av en centrumledning med 4 personer, och dessa jobbar på tvären och utbyter erfarenheter med varandra. Där är min roll bland annat att stötta och hjälpa till med arbetet att nyttja varandra för att kunna utvecklas, en viktig faktor för att få framgångsrika och lönsamma handelsplatser för alla parter.

”Inte tid att sitta still”
Sparandet har visserligen varit högt hos de svenska hushållen men ett Europa i gungning dämpar konsumtionsviljan. Sista kvartalet 2012 var tungt för detaljhandeln med ett stort antal varsel och avrundades med en julhandel med negativ tillväxt för första gången sedan 1995. HUI spår en viss ljusning under 2013 men tillväxten inom detaljhandeln väntas ändå vara relativt svag.

– Vi är alla färgade av atmosfären som finns ute i Europa. Det fluktuerar mellan branscherna, mode har till exempel haft det motigt och det är en stor andel av butiksmixen. Men även om det varit tungt för många aktörer så har det gått bra för andra och överlag, ur ett cityperspektiv, tycker jag att det varit relativt balanserat. Turismen tror jag också har hjälpt till att hålla försäljningen uppe, säger Anders Pettersson.
– Samtidigt så lever detaljhandeln i alla konjunkturlägen vilket är lite av tjusningen. Det finns inte tid att sitta still på en stol och vänta utan man måste jobba proaktivt hela tiden. Det kommer vara tufft och därför är det än viktigt att vi utnyttjar vår kompetens och erfarenhet och fortsätter att utveckla våra handelsplatser, fortsätter han.

Samarbete för bättre flöden
Mood Stockholm på Norrlandsgatan/Regeringsgatan, öppnade i mars 2012 och lockade nästan en miljon besökare under de tre första månaderna. Dock har nyhetens behag lagt sig något och omvärldsproblemen sätter press på alla som arbetar med handel. Det gamla Sallénhuset är välkänt men det ligger också mellan två stora handelsstråk, Kungsgatan och Hamngatan, och även om flödena ökar och fler kunder hittar in finns det mer att göra.

– Som med alla nya handelsplatser tar det ett tag att sätta dem fullt ut, besökarna ökar och restaurangerna går jättebra. Men visst finns det negativa inslag med butiker som har det jobbigt och det finns mycket kvar att göra för att få ut konceptet och styra flödena. Men vi har en ny marknadsansvarig och lägger stort arbete på att utveckla och marknadsföra platsen så vi ser med tillförsikt på framtiden. Vi samarbetar också med andra fastighetsägare i området för att knyta ihop olika delar i city vilket skulle gynna kvarteret ytterligare, säger Anders Pettersson.

Lojala kunder
En trend som Anders Pettersson kan utläsa är att stadsdelscentrumen växer och blir mer viktiga när människors tid inte räcker till, närheten, tillgängligheten och utbudet blir än viktiga faktorer i framtiden om man skall lyckas få framgångsrika stadsdelscentra.

– En stark trend är att man blir mer lojal till sin stadsdel. Där är det viktigt för oss att anpassa vårt utbud tillsammans med handlarna för att tillgodose stadsdelarna med vad de vill ha.

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

AMF Fastigheter

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.