Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Popup-mecka i Stockholm släcks ned

Publicerad: 18 December 2019, 12:38

The Lobby

Foto: Teresa Ahola

The Lobby presenterades för två år sedan som “framtidens handel”. Nu stängs lokalerna på Regeringsgatan i Stockholm med förklaringen att verksamheten ska vidareutvecklas.


Ämnen i artikeln:

The Lobby

The Lobby presenterades för två år sedan som “framtidens handel”. Nu stängs lokalerna på Regeringsgatan i Stockholm med förklaringen att verksamheten ska vidareutvecklas.

Sedan 2018 har lokalerna nyttjas för olika pop-up verksamheter och i början var ägarbolaget AMF tvungna att tacka nej till handlare eftersom intresset var så stort.

Nästa år stängs dock portarna för gott.

– Vi är jättenöjda med utfallet och The Lobby är fortfarande fullbokat. Men tiden är nu mogen för att ta nästa steg, säger affärsutvecklingschef Annelie Gullström till Fastighetsnytt.

Planen är att flytta popup-meckat från de egna lokalerna på Regeringsgatan direkt ut till andra handelsplatser.

Läs även: Nu öppnar gallerian “The Lobby”

– Syftet har från början varit att driva det här som ett testlabb och nu vill vi dra nytta av våra lärdomar.

Varför behålls inte The Lobby också?

–  Det kräver en massa resurser av oss internt på affärsutveckling och vi är en liten organisation. Att diskutera korta kontrakt, ytor, events och försäljning med ett fyrtiotal uthyrare och etablerare är tidskrävande. Nu vill vi fokusera på att implementera lärdomarna på våra traditionella handelsplatser.

Hur lönsam har popup-verksamheten varit?

– Vi kommenterar inte siffror. The Lobby kan inte heller jämföras med vår traditionella affär eftersom den främst används för att säkra framtida intäkter.

Annelie Gullström är däremot övertygad att popup-verksamheten är här för att stanna och kommer att bli en naturlig del av den traditionella handeln, tillsammans med events, upplevelser och aktiviteter.

– Vi måste prova oss fram och se hur vi ska göra för att det ska bli lönsamt. För vi ser en ökad efterfrågad på kortare kontrakt.

Vad är den största utmaningen?

– Det krävs en helt annan apparat för popup. Fastighetsägare måste tänka om, tänka smart, för att kunna göra det på ett listigt sätt. Vi har på två år kommit en bit på vägen med att upparbeta processer och rutiner som går att utveckla. Men det är fortfarande nytt och vi befinner oss mitt i en större transformation av hela handeln.

Hittills har minst 296 varumärken varit i The Lobby och mer information om förändringen kommuniceras i början av 2020.

– Vi är något på spåren och ska fortsätta testa oss fram. Vi sitter inte på facit, men ska titta närmare på hur vi kan skapa mer dynamiska shoppingdestinationer.

Lokalerna på Regeringsgatan återgår från nästa år till AMF:s ordinarie uthyrningsverksamhet.

Teresa Ahola

Ämnen i artikeln:

The Lobby

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.