Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Objektvision om söktrycket på butikslokaler: ”Marknaden ställer om”

Publicerad: 12 November 2020, 14:08

Peter Bergström, vd på Objektvision.

Foto: Objektvision / Mostphotos

Pandemin har inte skapat någon häpnadsväckande ökning av antalet lediga butikslokaler men intresset för mindre lokaler ökar. Det framgår av ny data från marknadsplatsen Objektvision.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Det är Objektvision, marknadsplatsen för lokaler och fastigheter, som tagit fram ny data som indikerar att det sker en omställning på marknaden för butikslokaler.

Men trots att det coronapandemin det rapporterats om konkurser och tomma butikslokaler så tyder inte datan från Objektvision på att det skett någon markant ökning av lediga butikslokaler som annonseras ut.

Läs även: Intersport stänger tolv butiker – Balder bland fastighetsägarna som drabbas

Antalet butiksytor som annonseras ut har visserligen ökat något, men det följer snarare en flerårig trend, än att ha någon koppling till pandemin, skriver Objektvision i sin analys av siffrorna. 

– Ser vi till antalet annonser av lediga butikslokaler så har vi de senaste fem åren sett en långsam men stabil ökning. Från september 2017 har kurvan varit något brantare och antalet tillgängliga lokaler har ökat med 10-15 procent varje år. Vi kan däremot inte se att pandemin har skapat någon häpnadsväckande ökning, säger Peter Bergström, vd på Objektvision i en kommentar.

Läs även: Boverket ska snabbutreda omställning av kontor och butiker till bostäder

Samtidigt har antalet sökningar efter butikslokaler ökat markant under oktober 2020 jämfört med oktober 2019. Ökningen avser såväl små som stora lokaler och trenden är densamma över hela Sverige. 

Sökningar på butikslokaler har ökat

Siffrorna visar procentuell ökning av sökningar mellan oktober 2020 och september 2020 för hela Sverige.

Små lokaler 0-100 kvadratmeter, +28 procent.

Mindre lokaler 101-200 kvadratmeter, +35 procent.

Medelstora lokaler 201-400 kvadratmeter, +26 procent.

Stora lokaler större än 400 kvadratmeter, +38 procent.

 

Källa: Objektvision

– Vår data visar att det handlar om en omställning på marknaden. Flera e-handelsbolag har fått ett uppsving och kanske därför ser en möjlighet att öppna en fysisk butik, som skulle kunna fungera mer som ett showroom. Det är även sannolikt att en större butikslokal skulle kunna fungera som ett mer centralt distributionscenter. En annan förklaring kan vara att butiker letar efter mer kostnadseffektiva lokaler, säger Peter Bergström.

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.