Få hela storyn
Starta din prenumeration
Meny
Nyheter
Fastighetsmarknad
Ekonomi & finans
Samhällsbyggnad
Opinion
Podcast
Business Arena
Fastighetsjobb
Utbildning
Nyheter
Fastighetsmarknad
Ekonomi & finans
Samhällsbyggnad
Opinion
Podcast
Business Arena
Fastighetsjobb
Utbildning
Handel
Publicerad: 28 Augusti 2020, 11:00
Rekordhög tillväxt för e-handeln när konsumenterna stannar i Sverige.
Foto: LightField/Mostphotos
Coronapandemin fortsätter att gynna e-handeln. Optimismen ökar bland konsumenterna och nya rekordsiffror noterades i juli. Det visar purfärska siffror från E-barometern.
Rapporten visar att majoriteten av konsumenterna fortfarande undviker fysiska butiker. Det och att färre åkte utomlands på semester är två förklaringar till varför e-handeln ökade med rekordhöga 45 procent i juli, jämfört med förra året.
Den i särklass största procentuella ökningen noterades bland dagligvaror som växte med 200 procent i juli. Sport och fritid med 63 procent.
Foto: E-barometern
Rapporten visar att tre av tio handlar mer på nätet sedan coronan och att antalet äldre e-handlare har ökat mest.
Läs även: Handeln blöder – men två segment blomstrar
Sedan början av krisen har även optimismen ökat månad för månad, både när det gäller konsumtion och ekonomi i Sverige. Nu tror 20 procent på ökad konsumtion i år, vilket är ett par procent högre än 2019.
Foto: E-barometern
Däremot planerar 34 procent att konsumera mindre i år, vilket huvudsakligen beror på att folk lever ett lugnare liv och är mer försiktiga under krisen.
Foto: E-barometern
Läs även: Fastighetsägarna: Fritt fall i branschen – stöd behövs
E-barometern ges ut månadsvis under coronakrisen av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. Den här undersökningen har gjorts med ett riksrepresentativt urval av personer i åldrarna 18 till 79 år, med svar från totalt 2 474.