Handel
NK får utegym på taket
Publicerad: 13 februari 2018, 14:52
NK Parkadens utomhusgym på taket. Illustration: NK
Nordiska Kompaniet i Stockholm presenterade på tisdagsmorgonen det största förändringsarbetet i varuhusets historia. Mer butiksytor, utegym på taket, fler matställen och större fokus på digitalisering utlovas.
Nordiska Kompaniet i Stockholm presenterade på tisdagsmorgonen det största förändringsarbetet i varuhusets historia. Mer butiksytor, utegym på taket, fler matställen och större fokus på digitalisering utlovas.
”Jag vill ta världen till Sverige och Sverige till världen. Jag vill att NK inte bara är en plats där man säljer varor. Det ska vara en kommersiell och kulturell teater”, sade NK:s grundare Josef Sachs någon gång i början av 1900-talet.
– Visionen står fast, men förnyelse krävs för att stärka vår position. Vi presenterar därför nu en av de största förändringarna i varuhusets historia. Jag är övertygad om att Sachs skulle vara stolt över vår utveckling, säger NK:s marknadschef Daniels Stipich under en presskonferens.
Digitaliseringen och förändrade kundbeteenden ligger delvis bakom förändringen.
– Vi måste anpassa oss och se till att vara attraktiva i framtiden. Vi jobbar aktivt med att utöka våra digitala kanaler och tror att den fysiska handeln kommer att vara en viktig plats för upplevelser och inspiration, säger Bo Wikare, tillförordnad vd för NK.
NK:s kundklubb står för 60 procent av den totala försäljningen på cirka 2,5 miljarder kronor, vilket gör att varuhuset vill satsa ännu mer på det personliga mötet med kunden.
Ledningen vill ta varuhuset ”in i en ny epok” genom att stöpa om 50 procent av den nuvarande butiksytan de kommande tre åren för att satsa på framför allt sportmode, hälsa, träning och mat – segment som redan i dag går bra. Även premium- och lyxsegmenten går starkt, varav fyra nya lyxvarumärken introduceras i år.
– Vi kan redan nu avslöja att Balenciaga och Valentino flyttar in i november och därmed öppnar sina första butiker i Sverige, säger varuhuschefen Andreas Edström.
Men den allra största nyheten är nog att varuhuset växer med 20 procent genom att delar av p-huset Parkaden, på andra sidan Regeringsgatan, också blir butiksyta. Där får NK en ny entré och rulltrappa som sammankopplar båda sidorna av varuhuset och gör varuhuset lättillgängligare för alla som kommer från p-huset. På taket har varuhuset fått bygglov för ett utomhusgym med löparbanor, padeltennisbanor och en juicebar.
– Vi har jobbat med det här i nästan två år bakom kulisserna och försökt lägga pusslet för vad vi vill göra. Vi har velat hitta mer yta.
Även andra företag satsar stort på området kring Regeringsgatan. AMF jobbar med Mood District och Pembroke ska utveckla Passagenhusen.
– Av den anledningen vill vi också vara med och lyfta nuvarande Parkaden. Vi tror väldigt mycket på Regeringsgatan, som blir trevligare och mer intressant framöver, säger Andreas Edström.
Vilka parter har ni haft samtal med?
– Vi har fört dialog med Stockholms stad om de konkreta byggloven för NK Parkaden och taket. Det är bland annat en skyddad fastighet så vi kan inte förändra fasaden.
Hufvudstaden håller redan på och bygger på gatuplanet vid Parkaden, med Stomberg & Co som underentreprenör. Varuhusdelen beräknas bli klar redan i höst och utegymmet under våren 2019. Även det befintliga NK-huset kommer att få en takterrass, med både inom- och utomhusservering.
– Vi har skickat in en detaljplaneändring, men har inte sökt bygglov ännu.
Hela ombyggnadskarusellen av varuhusytorna började redan i februari och väntas bli klart i år.
– Vi kommer självklart att se till att ombyggnationen blir så smidig som möjligt för våra kunder fram till 2020. Stilen kommer att vara densamma, men moderniserad på ett smakfullt sätt.
Fakta:
Sportmodeytan utökas med 600 kvadratmeter.
Fyra nya lyxvarumärken öppnar i år, bland annat Valentino och Balenciaga.
Fem nya herravdelningar lanseras 2019.
Varje våningsplan ska ha någon typ av restaurang, bar eller café.
NK Parkaden ger 3 500 kvadratmeter ny varuhusyta.
SATS i Parkaden blir en NK-avdelning.
Teresa Ahola