Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Minskad omsättning inom servicehandeln

Publicerad: 31 Augusti 2012, 09:16

Under det andra kvartalet år 2012 minskade servicehandeln sin omsättning med 0,6 procent jämfört med samma kvartal förra året.


Ämnen i artikeln:

HUI

Även servicehandlarnas framtidstro sjönk under det andra kvartalet och visade endast 4 procents övervikt för optimisterna över pessimisterna, vilket var en kraftig minskning från de högre nivåer som noterades under årets första kvartal.

– Servicehandelns andra kvartal följer utvecklingen för svensk ekonomi och detaljhandel vars andra kvartal var svagare än det första. Konsumenten är mer återhållsam i oroliga tider, vilket också påverkar servicehandeln, säger Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Utvecklingen under andra kvartalet varierade dock mellan de olika del-branscherna. Caféer och Fast Food utvecklades bäst och var de enda segment som uppvisade en positiv utveckling, vilket är särskilt intressant med tanke på sänkningen av restaurangmomsen som trädde i kraft i början av året. Caféerna ökade sin omsättning med dryga 5 procent, vilket innebar en fortsättning på den positiva utvecklingen under första kvartalet. Fast Food uppvisade också en positiv men något försiktigare utveckling om 0,8 procent.

− Caféerna sticker ut med en stark ökning precis som stora delar av restaurangsektorn under samma period. Utvecklingen är sannolikt understödd av momssänkningen som bidragit till optimism i näringen, ökad servicegrad och i viss mån också sänkta priser. Fast Food utvecklas också positivt men något svagare, vilket sannolikt beror på att man i denna sektor valt att sänka priserna i högre utsträckning än andra delar av restaurangsektorn, säger Bengt Hedlund.

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande HUI

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.