Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Lidl växer i Sverige

Publicerad: 8 September 2017, 11:20

Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl.

Foto: Lidl

Det går bra för den tyska matvarukedjan Lidl och butiken ökar takten i sin expansion på den svenska marknaden. Något oväntat har bolaget även siktet inställt på fastighetsmarknaden.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Det går bra för matvarukedjan Lidl som ökar takten i sin expansion på den svenska marknaden. I fjol växte bolaget med 7,5 procent, vilket är ungefär tre gånger mer än branschen i helhet, enligt årsredovisningen från 2016.

Under årets första sex månader har Lidl tecknat avtal om etablering på nio nya platser i Sverige där butiker öppnar snart. Det blir ett välkommet tillskott till dagens 170 butiker.

– Vi har under 1,5 års tid pratat mycket om att expandera och nu vill vi visa att vi verkligen gör det. Målet är att fortsätta växa mer än marknaden gör, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl, till Fastighetsnytt.

Målsättningen är att nå 200 butiker till år 2020 och 350 butiker mer långsiktigt. Det här året öppnade Lidl i Södertälje och ska även göra det i Kungsängen, Motala och Flemingsberg.

– Fler och fler kunder upptäcker oss. I takt med att vi blir starkare på de orter där vi finns, så vill vi även ta steget in i nya orter. Vi vill finnas där människor bor, arbetar eller rör sig och har kommit halvvägs med det arbetet.

Bolaget har även siktet inställt på fastighetsmarknaden.

– Vi äger gärna våra fastigheter själva och äger 85 procent av beståndet. Vi är 90 personer på företaget som jobbar på fastighetsavdelningen, det är ganska många, så vi är ett betydligt större fastighetsbolag än vad de som inte känner oss kanske tror.

Större grepp
Företaget har bland annat tagit ett större grepp i Sigtuna där Lidl uppför ett helt stadsdelscentrum och tar in hyresgäster som fastighetsägare. Ambitionen är att växa med såväl egna byggnader som hyresgäst i befintliga retailparker, köpcentrum och bostadsprojekt i framtiden.

– Bostäder ska fram över allt och det gäller att vara med och hitta flexibla lösningar. Vi har en stor blandning av olika projekt och samarbetar med både kommunala bostadsbolag som stora fastighetsbolag.

Bolaget ska bygga ett nytt huvudkontor i Barkarby också. Förhoppningen är att bygglovet godkänns i september och att inflyttning kan ske 2019.

– Nu sitter vi i Solna och hyr av Castellum, men i Barkarby kommer vi att ha eget innehav.

Logistik, hållbarhet och butiksdesign är tre andra fokusområden inom det nya konceptet. Lidl ska bygga ett nytt logistikcenter i Örebro och bygga ut det befintliga i Rosersberg.

– Vi har även ett center i Halmstad. Logistikapparaten är en av våra största styrkor i dag och skiljer oss från konkurrenterna på grund av att vi levererar varor till centrallager och därifrån skickar till butik en gång per dag, till skillnad mot andra som skickar en massa leveranser.

Det är en strategi som minskar både klimatpåverkan och buller i närområdet, enligt Augustsson. Två viktiga parametrar med tanke på att Lidl i allt större utsträckning etablerar sig i bostadsområden, där man helst inte vill ha en massa leveranser hela tiden.

Ny butiksdesign

Under fjolåret fick drygt 50 av Lidls butiker en ansiktslyftning och ny utformning.

– Hittills har totalt 126 av de befintliga butikerna i Sverige rustats upp. Vi har gått ifrån en ganska gräll, färgglad butik med mycket skyltar, till en mycket mer nedtonad, harmonisk och skandinavisk butik med dämpade färger. Även alla nya butiker får den stilen.

Lidl har även ett nytt koncept där man själv bygger butiker.

– Det handlar om en helt ny typ av byggnad och luftig butik med mycket glas, högt i tak, träinslag och skandinavisk framtoning.

I samband med det har företaget även satt som mål att bygga mest hållbart i branschen, något som uppmärksammats inom hela den tyskägda koncernen som har butiker i 30 länder.

–  Sverige har kommit allra längst i frågan och alla butiker som vi har byggt är miljöcertifierade, säger Johan Augustsson.

Butiken i Växjö är den första detaljhandelsfastigheten i Sverige som uppnått högsta BREEAM-standarden Outstanding. Samma betyg har nu även tilldelats butikerna i Södertälje och Kungsängen. Butiken i Växjö blev dessutom i december utnämnd till världens grönaste handelsfastighet, enligt BREEAM.

Teresa Ahola

Fakta:

Lidl har tecknat avtal om nya butiker här:

- Göteborg, Kungsgatan
- Karlskoga, Saxlyckevägen
- Kristianstad, C4 Shopping
- Mölndal, Brogatan och i Nya Centrum
- Norrköping, Klockaretorpet
- Sigtuna, stadsängar
- Uppsala, Boländerna
- Visby, Skarphäll
- Österåker, Åkersberga

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.