Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handel

HUI spår ljusare tider för detaljhandeln

Publicerad: 11 mars 2022, 08:51

Foto: Getty images

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 4,0 procent 2022 och öka med 2,0 procent 2023. Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.


Ämnen i artikeln:

HUI

HUI noterar att det varit har tvära kast i Europa. I Sverige togs samtliga restriktioner bort under andra veckan i februari, vilket väckte liv i optimismen efter två år av pandemirelaterat leverne. Knappt två veckor senare invaderades Ukraina av Ryssland, vilket ger ekonomisk osäkerhet och finansiell instabilitet.

Hur Rysslands invasion av Ukraina påverkar den svenska ekonomin beror på hur kriget utvecklas. I prognosen är scenariot att kriget under 2022 kommer att påverka BNP-utfallet både uppåt och nedåt, med en svag nedåtsida.

Läs även: Så tacklar jättarna framtiden: ”Man bör alltid ha inställningen att handel förändras” 

Invasionen förstärker flera av de ekonomiska trender som har utvecklats under pandemin. Inflationen drivs på av kraftigt stigande råvaru- och elpriser, vilka förutom i direkt konsumtion av hushållen även används i produktionsledet av varor. Den kortsiktiga utvecklingen blir att plånboken kommer att upplevas som tunnare för fler hushåll och den långsiktiga utvecklingen blir att fasta utgifter så som boendekostnad kommer att ta en större del av hushållens ekonomi.

För detaljhandeln är prognosen en försäljningstillväxt om 4 procent för 2022, mätt i löpande priser, vilket är strax över snittutvecklingen under de senaste tio åren.

Prognosen sätts till 4,5 procent för dagligvaruhandeln och 3,5 procent för sällanköpsvaruhandeln. En stor del av utvecklingen förväntas komma från prisökningar.

Läs även: Så går det för Barkarbystaden - 10 år sedan första spadtaget 

Under 2021 tog flera branscher i detaljhandeln revansch på den svaga utvecklingen under 2020. Framåt väntas en fortsatt positiv utveckling i detaljhandeln,

”Framåt väntas en fortsatt positiv utveckling i detaljhandeln, med det största lyftet i kläd- och skohandeln som fortfarande inte nått upp till försäljningsnivåerna som uppmättes före pandemin. Våren och sommaren förväntas också präglas av konsumtion kopplad till nöjen och aktiviteter som delvis begränsats under de två senaste åren”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Nyhetsbyrån Direkt

redaktionen@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.