Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handel

HUI:s nya vd om framtiden: ”Man måste se vad som händer med kontorsbefolkningen”

Publicerad: 20 oktober 2021, 09:53

Emma Hernell, ny vd på HUI

Foto: HUI

Emma Hernell tar över spakarna som vd på HUI Research. I samtal med Fasighetsnytt berättar hon om de största utmaningarna inom handel just nu - och vilka hon tror är de stora vinnarna.


Ämnen i artikeln:

HUI

Hur känns det med nya jobbet?
– Det känns jätteroligt och spännande! Jag ser mycket fram emot att få ta det här ansvaret. 

Hur ser du på handelns framtid - vilka är de stora utmaningarna?
– Jag ser både utmaningar och möjligheter. En utmaning är just transformationen av handelslandskapet till följd av globalisering och digitalisering. Hur kontorsbefolkningen väljer att återgå till arbetsplatserna påverkar också den långsiktiga återhämtningen. Ett ökat tryck i hållbarhetsfrågan är en annan faktor som kan förändra konsumtionslandskapet. Nya affärsmodeller skapar förutsättningar för att skaka om marknaden. Vi ser att både medborgare och företag vill ta ett större ansvar.

Läs även: Så tacklar jättarna framtiden: ”Man bör alltid ha inställningen att handel förändras” 

På sikt, vilka tror du är de stora vinnarna inom handel?
–Vinnarna kommer att vara de som förstår kunden, som förstår olika värderingar som är lyhörda och som kan anpassa sig. Vinnarna är också de företag som förstår hur kundflödet förflyttar sig mellan olika kanaler och som kan följa det. Handel kommer alltid att finnas där människorna finns. Priset är också en stor fråga konkurrensen ökar och marginalerna kommer att pressas. 

Har du några tips till fastighetsägare av handelslokaler - vad bör de tänka på för att lyckas framöver?
– Man bör tänka brett kring sitt stråk eller sin handelsplats. Vad är det som gör att det finns ett flöde av människor på gatan utanför? Vilka behov har de? Vem kommer att vara dragare i morgon? 

 

 

Ellen Hellström

Reporter

ellen.hellstrom@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.