Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handel

Handeln sänker sin prognos – nya vanor väntar

Publicerad: 9 september 2022, 06:52

Foto: Mostphotos

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 4,5 procent 2022 och öka med 3,0 procent 2023, i löpande priser. Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.


Ämnen i artikeln:

SvepetHUIHUI Research

I den senaste prognosen, i juni, väntades detaljhandeln öka med 5,0 procent 2022 och öka med 2,0 procent 2023.

HUI konstaterar att prisökningar sedan några månader tillbaka driver försäljningsutvecklingen i detaljhandeln och köpkraften är på tillbakagång. För hushållens del kommer det minskade konsumtionsutrymmet successivt att bli en realitet i slutet av månaden och effekten av detta har långt ifrån visat sig fullt ut ännu.

Beteendeförändringar hos konsumenterna sker i takt med att plånboken tvingar fram nya vanor, vilket inte visat sig fullt ut ännu.

Läs mer: Tomma butikslokaler: ”Sådana här siffror brukar vi inte se” 

”Även om priserna fortsätter att stiga på de flesta konsumtionsvaror är det största orosmolnet för hushållen en ökad boendekostnad när räntan och andra avgifter stiger”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, i en kommentar.

Det minskade konsumtionsutrymmet bryter uppgången för flera av pandemins framgångsbranscher. För kapitalintensiva branscher som bygg-, järn- och färghandeln och hemelektronikhandeln sänks prognosen för 2023.

Läs mer: Niam ökar i Haninge Centrum 

Prognosen på försäljningsutvecklingen i fasta priser är däremot negativ för den totala detaljhandeln både 2022 och 2023.

BNP väntas öka med 2,3 procent i år och 0,8 procent nästa år. Riksbankens styrränta förväntas 2023 uppgå till 2,5 procent.

Nyhetsbyrån Direkt

redaktionen@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

SvepetHUIHUI Research

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.