Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Grosvenor-topp positiv till svensk detaljhandel

Publicerad: 23 Maj 2019, 12:48

Jarek Markowski Head of Research Grosvenor Europe

Detaljhandelssektorns omvandling öppnar upp stora möjligheter för fastighetsägare som sköter sina kort väl. Grosvenor Europe har tagit fasta på detta och har valt att fokusera på Sverige, som är den mest lovande marknaden. Det säger Jarek Morawski Head of Research and Strategy för Grosvenor Europe.


Ämnen i artikeln:

Grosvenor Group

Detaljhandelssektorns omvandling öppnar upp stora möjligheter för fastighetsägare som sköter sina kort väl. Grosvenor Europe har tagit fasta på detta och har valt att fokusera på Sverige, som är den mest lovande marknaden. Det säger Jarek Morawski, Head of Research and Strategy för Grosvenor Europe.

Grosvenor Europe köpte sitt första svenska köpcentrum 2011 och efter fjolårets köp i Lidingö är bolaget nu uppe i sex totalt. Och det kan bli mer framöver:

– Vi är öppna för möjligheter. Det är något som helt klart är på vår agenda, säger Jarek Morawski till Fastighetsnytt i samband med eventet Grosvenor Nordic Retail Day i Stockholm.

Grosvenor Europe har även ett köpcentrum i Liverpool men annars ligger fokus helt och hållet på Sverige, eller snarare Stockholm. Anledningen till att Grosvenor Europe valt Sverige är att tillväxten, som är starkt korrelerad med detaljhandelsförsäljningen, varit stark under lång tid.

– Sverige har gått extremt bra. Under de 20-30 senaste åren så har Sveriges tillväxt legat i topp nästan varje år om man rankar de europeiska länderna.

Dessutom visar siffror från GFK att Sverige ligger i topp när det gäller intäkter per kvadratmeter detaljhandelsyta.

Samtidigt påverkas detaljhandelsbranschen av e-handelns intåg. Det har gjort att många investerare har en alltför försiktig inställning till sektorn enligt Morawski.

– Vi är optimistiska. Förändringen kommer säkerligen innebära risker men det finns även enorma möjligheter, säger han.

Allt handlar om att positionera sig rätt. Grosvenor har utvecklat ett index för att analysera hotet från e-handeln i olika typer av detaljhandelsfastigheter.

Här grundar man sina slutsatser på utvecklingen i Storbritannien, som ligger långt före Sverige och resten av Europa när det gäller e-handel. I Storbritannien har e-handeln lagt beslag på uppemot 20 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen medan andelen i Sverige bara uppgår till hälften.

Analysen visar bland annat att Stockholm är den region i Sverige som har störst motståndskraft mot hotet från e-handeln.

Grosvenors slutsats är även att man bör fokusera på två typer av fastigheter. Antingen riktar man in sig på lokala centrum som kan attrahera de som bor i närheten eller på större enheter som även kan attrahera folk utifrån.

Riktar man in sig på den större varianten så bör dessa innehålla olika typer av attraktioner som kan locka folk som inte nödvändigtvis är ute efter att handla. Det kan exempelvis handla om restauranger eller biografer.

Grosvenor, som ägnat sig åt fastigheter sedan 1600-talet, har ett långsiktigt perspektiv på svensk detaljhandel. Inriktningen ligger på att omvandla fastigheter i linje med vad som beskrivits ovan.

– Vi köper inte för att sedan sälja tre år senare. Vi vill köpa på väldigt lång sikt och göra ett centrum till ett mycket bättre centrum än vad det var när vi fick det.

Oskar von Bahr

Ämnen i artikeln:

Grosvenor Group

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.