Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

”Förvånande att e-handeln inte ökat mer i Europa”

Publicerad: 21 September 2020, 13:58

Jarek Morawski är analyschef på Grosvenor Europe.

Foto: Mattias de Frumerie

Coronaepidemin har lett till att butiker över hela Europa tvingats bomma igen. Det har lett till ökad e-handel på kontinenten, men kanske inte i lika hög utsträckning som man hade kunnat förvänta sig. Det säger Jarek Morawski, analyschef på Grosvenor Europe.


Ämnen i artikeln:

Unibail-Rodamco-WestfieldGrosvenor Europe

Restriktionerna har varit betydligt striktare i övriga Europa än de varit i Sverige. I många länder håll har det bara varit möjligt att köpa nödvändiga varor såsom mat och mediciner medan andra typer av butiker tvingats hålla stängt. På sina håll har det funnits förbud mot att lämna hemmet för annat än nödvändiga ärenden. 

Läs även: Handeln smittad – men snart dominerar digitala lösningar

Mot den bakgrunden är det inte förvånande att e-handelsförsäljningen ökar. Frågan är bara hur mycket, och om det blir några bestående förändringar i hur marknaden beter sig. Jarek Morawski exemplifierar med den brittiska marknaden, som är den mest utvecklade onlinemarknaden i Europa. 

– Andelen onlineförsäljning ökade, men bara från 20 till 30 procent i Storbritannien, vilket förvånar mig. Om du betänker att alla affärer var stängda så skulle man kunna tro att merparten av all försäljning, vid sidan av livsmedel, skulle ske utanför butik, säger Morawski.

Accelererad omställning

Man kan fråga sig hur mycket covid-19 kommer förändra detaljhandelsmarknaden på sikt. De bedömare som Fastighetsnytt talat med tror inte att det kommer bli några revolutionerande förändringar. Däremot accelereras befintliga trender såsom ökad e-handel. 

– Förflyttningen från fysisk butik till online hade skett ändå. Bollen har bara rullat mycket fortare, säger Peter Wiman, analyschef på Savills.

Många europeiska bolag har fått problem till följd av pandemin. Liksom i Sverige har det till stor del handlat om klädkedjor som haft problem. Även det ser Wiman dock som en förstärkning av en trend snarare än ett grundläggande skifte.

– Den här omställningen hade nog skett ändå men i en mycket lugnare takt. Vissa av de här kedjorna hade problem med lönsamheten i en väldigt stark högkonjunktur. Jag tror att det är något som är värt att hålla i åtanke, säger Wiman.

Läs även: Vad blir nästa trendinvestering efter samhällsfastigheter?

På sistone har många länder börjat lätta på sina restriktioner. I takt med att det har kunderna börjat leta sig tillbaka till butikerna. Som det ser ut nu kan man inte dra slutsatsen att kunderna övergett butikerna till förmån för nätet. 

– Du ser redan nu när det öppnar upp igen att folk flockas i butikerna, så det verkar inte vara en permanent förändring. Det var drivet av nödvändighet, säger Grosvenors Morawski. 

Unibail Rodamco är ett bolag som verkligen känt av effekterna av den globala nedstängningen. Vid ett tillfälle i våras var bara fyra av bolagets 88 köpcentrum – belägna i Europa och USA – öppna.

– Det vara Mall of Scandinavia, Täby, Solna och Nacka i hela världen. Det var en lätt absurd känsla, säger Lars-Åke Tollemark, Nordenchef för Unibail Rodamco Westfield.

Sedan dess har bolaget öppnat börjat öppna upp sina köpcenter igen och kunderna har börjat komma tillbaka.

– Återhämtningen i Europa ser ut att vara bättre än man hade trott. Alla var ju nedtryckta i skorna i april. Nu ser man när man öppnar att det gått bättre än väntat, säger Tollemark. 

Lars-Åke Tollemark och Peter Wiman.

Foto: Unibail Rodamco/Savills

Bolaget har även öppnat upp i USA. När så skedde levererades dock ytterligare en dagsedel. 

– I USA hann vi ju precis öppna så var vi tvungna att stänga igen på grund av upploppen kopplade till Black Lives Matter. Vi hann inte vara öppna mer än 2-3 veckor innan vi fick stänga ner några igen. Och nu har vi öppnat upp igen.

Även Tollemark är av uppfattningen att coronapandemin förstärker trender snarare än revolutionerar branschen. 

– Man kan säga att det är en kraftig acceleration av den förändring inom detaljhandeln som redan påbörjats, säger han.

Han pekar bland annat på att det sker en omfördelning av ytan i köpcentrum, från klassisk detaljhandel mot nöjen, restauranger och andra verksamheter som kan göra ett köpcentrum till en ”destination”. 

Jag hade redan satt mitt team sedan ett år tillbaka på att gå igenom de köpcentrum vi har.

Unibail själva har siktet inställt på att öka inom vård, hälsa och skönhet. Exempelvis har bolaget nyligen tecknat avtal om att bygga två padelbanor på taket till Mall of Scandinavia och en Virtual Reality/restaurangupplevelse i Täby.

Enligt Tollemark har det varit en underliggande trend i flera år att detaljhandeln måste minska antalet kvadratmeter.

– Jag hade redan satt mitt team sedan ett år tillbaka på att gå igenom de köpcentrum vi har. Att titta på vilka ytor som, om tre år, inte kommer vara attraktiva detaljhandelsytor. Tredje våningen i Täby. Högst upp i Nacka Forum. De ytorna kommer vara svåra att hyra ut om tre år när detaljhandeln förändrats. Vad ska vi göra där i stället? Covid-19 speedar ju upp den processen till raketfart.

Oskar von Bahr

Reporter

oskar.vonbahr@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.