Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handel

Följ med in bakom den stora gula väggen – här bryter Ikea ny mark i Sverige

Publicerad: 7 april 2022, 12:44

Längst in i Gallerian i Stockholm öppnar Ikea sitt första svenska cityvaruhus i sommar.

Foto: Daniel Norman

Bakom en stor gul vägg längst in i Gallerian i Stockholm pågår febrilt arbete. I sommar är det premiär för Ikeas stora citysatsning. ”Det är många olika delar som pågår parallellt”, säger market manager Jenny Vasquez Ling när hon tar med Market på en rundvandring i lokalerna och berättar vad som skiljer ett cityvaruhus från de ordinarie.


Ämnen i artikeln:

IkeaGallerian

”Här öppnar vi ett helt nytt varuhus sommaren 2022”.

Väggen längst in i Gallerian i Stockholm är täckt i gult med blå text. Här laddar Ikea för öppningen av sitt första svenska cityvaruhus.

– Arbetet går över förväntan, säger Jenny Vasquez Ling när Market träffar henne på torget i Gallerian framför den gula väggen.

Hon är market manager för varuhuset, det som tidigare kallades för varuhuschef. Närmast kommer hon från motsvarande roll för Ikea i Barkarby i Järfälla utanför Stockholm.

Läs även: Colivingoperatören växlar upp – fastighetsprofil tar plats i växande styrelse 

– Det är många olika delar som pågår parallellt. Dels bygget, som började i september, dels rekryteringen av personal samt kompetensutveckling av den, fortsätter Jenny Vasquez Ling. 

Den svenska möbeljätten har öppnat cityvaruhus i flera storstäder runt om i världen. Nu är det dags hemma i Sverige. 

Foto: Daniel Norman

Jenny Vasquez Ling blir market manager, det som tidigare kallades varuhuschef, för Ikeas första svenska cityvaruhus.

Ikea storsatsar just nu i Stockholm för att komma närmare kunden. Cityvaruhuset är en del av det. 

– Den största skillnaden mot våra fullstora varuhus är ytan. Här har vi ungefär en fjärdedel så mycket, drygt 8 000 kvadratmeter mot till exempel Ikea Barkarby, som är ett stort varuhus i Sverige, med sina 35 000 kvadratmeter, berättar Jenny Vasquez Ling samtidigt som vi tar oss in i lokalen via en bakdörr.

Läs även: Vasakronan-chefen om marknaden efter pandemin: ”Människor är tillbaka”

Ikea har tagit över de ytor där Media Markt och Hollister tidigare höll till. Lokalen sträcker sig över fyra plan, där tre kommer att utgöra säljyta. 

– Källarplanet kommer att vara en egen yta för oss i personalen, berättar Jenny Vasquez Ling. 

Där kommer lagret att finnas. 

Mindre yta innebär givetvis att varuhuset inte kan ha alla Ikeas produkter i lager. 

– Det kommer att vara väldigt enkelt. Det som du kan ta med dig i handen när du går härifrån kommer att finnas på plats. Övrigt sortiment får kunden lägga en beställning för att sedan få det hemlevererat. 

Inne i lokalen är det bygghjälm och skyddsväst som gäller. Lokalen är fortfarande steril och luftig. Jenny Vasquez Ling bedömer att det återstår några veckor innan Ikeas personal får tillträde för att börja inreda varuhuset. 

Läs även: Skatteverket minskar lokalytorna efter pandemin: ”Grunden är att ha en flexibilitet för framtidens behov”

Precis som i övriga varuhus kommer där att finnas hemmiljöer för att inspirera besökarna. En del av sortimentet kommer enbart att finnas tillgängligt digitalt. Vilka produkter som exponeras på plats anpassas efter kundgruppen. Just nu pågår intervjuer med boende i Stockholms innerstad.

– Men varuhuset riktar sig inte bara till dem utan till boende i hela Stockholmsregionen, säger Jenny Vasquez Ling. 

Jenny Vasquez Ling visar runt på plan tre av själva varuhuset där Ikea kommer att ha en planeringsstudio.

Foto: Daniel Norman

Vi har klivit rakt in på våning fyra, det som kommer att bli plan tre i varuhuset. En rulltrappa leder ned till entréplan en våning ned. 

– Här kommer vi att bygga upp vår planeringsstudio. På det här planet kommer vi att ha mycket produkter som handlar om förvaring. 

En stor glasvägg förbinder varuhuset med resten av gallerian. Genom det kan kunden få en överblick av gallerians huvudstråk. 

Förutom en huvudingång på entréplan kommer det att finnas ytterligare tre ingångar till varuhuset, en lite längre bort i Gallerian, en via Kungsträdgårdens tunnelbanestation och ytterligare en på entréplanet. 

Läs även: Newsec: Stark återhämtning för detaljhandeln i Norden

Swedish Deli blir namnet på restaurangen som blir en del av satsningen. 

– Det är ett helt nytt koncept där vi bland annat mixar våra tidigare koncept. Vi vill visa hela bredden och erbjuda hållbar mat till bra priser, säger Jenny Vasquez Ling.

I restaurangen ska kunden kunna äta frukost, lunch och middag samt mellanmål. På menyn finns Ikea-klassiker som köttbullar men också nya spännande alternativ. 

Foto: Daniel Norman

En rulltrappa leder ned till entréplan. Cityvaruhuset sträcker sig över tre plan. Dessutom förfogar Ikea över källarplanet för lager.

En annan nyhet som Ikea hoppas kunna lansera i cityvaruhuset är möjligheten för kunden att betala via mobilen. 

– Det är ett projekt som pågår och som testas i flera andra varuhus. Jag hoppas att det ska vara klart till öppning. 

Men det kommer att finnas alternativ för den som inte vill handla via sin telefon. Varuhuset kommer att ha traditionella kassor också. 

Parallellt med att varuhuset byggs pågår rekrytering av personal. Närmare 140 personer kommer att arbeta där. 

– Vi söker en bredd i kön, ålder och etnicitet. Vi vill att de anställda ska spegla marknaden som vi kliver in på. Vi har fått in 1 600 ansökningar vilket känns fantastiskt. 

Jenny Vasquez Ling berättar att det också finns en hel del sökande internt som ser en möjlighet att utvecklas genom att vara med på den nya satsningen. 

Om några veckor hoppas Ikea vara klar med rekryteringen. 

– Sedan är det lite olika när personalen börjar jobba. Det beror bland annat på behovet av internutbildning. 

Läs även: Planerar att helt ställa om central galleria: ”Stora förändringar”

Som sagt var, redan om några veckor hoppas Ikea ha personal på plats som ska börja arbetet med att inreda varuhuset. 

De lokaler som vi vandrar omkring i är bokstavligen ett vitt blad. Nu ska de inredas för att kunden ska känna igen sitt Ikea.   

Inspiration har hämtats från andra cityvaruhus som Ikea öppnat runt om i världen. 

– Tyvärr har vi inte kunnat besöka dem på grund av pandemin men vi har sett digitala filmer, säger Jenny Vasquez Ling. 

Så här ska Ikeas cityvaruhus se ut när det står klart i sommar.

Foto: Ikea/Pressbild

Ikea gallerian

Öppnar: Sommaren 2022.

 

Market manager (varuhuschef): Jenny Vasquez Ling

 

Yta: Drygt 8 000 kvadratmeter.

 

Antal anställda: Drygt 140.

Vilken har varit den största utmaningen hittills?

– Pandemin helt klart – med alla restriktioner och sjukdom som har påverkat oss. Trots det kommer varuhuset att kunna öppna till sommaren, som planerat, säger Jenny Vasquez Ling. 

Mer specifik än så vill hon inte bli. 

– Jag lovar att återkomma med öppningsdatum när vi är redo att kommunicera det, säger hon samtidigt som vi tar av oss bygghjälmar och skyddsväst.

Vår rundvandring är klar. 

Vi skiljs åt på torget där vi möttes, framför den stora gula väggen som än så länge döljer Ikeas cityvaruhus för besökarna. 

Klockan är fyra på eftermiddagen. Gallerian fylls på med folk passar på att besöka butiker på väg hem från jobb eller arbete. 

– Jag ska passa på att kika runt lite och samtidigt få en bild av vilken typ av kunder som rör sig här, säger Jenny Vasquez Ling innan hon vinkar hejdå. 

 

DANIEL NORMAN 

Artikeln har också publicerats på branschsajten Market. Fastighetsnytt och Market ingår båda i Di-gruppen, en del av Bonnier News.

Ämnen i artikeln:

IkeaGallerian

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.