Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Handel

Finns det plats för alla köpcentrum?

Publicerad: 28 Februari 2015, 08:27

Fredrik Kolterjahn

Jag har i många år försökt följa utvecklingen i den svenska köpcentrumbranschen, bland annat genom olika mätningar och index.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Jag har i många år försökt följa utvecklingen i den svenska köpcentrumbranschen, bland annat genom olika mätningar och index. Detta har givit värdefull kunskap när det gäller möjligheterna att bemöta fördomar och funderingar kring den utveckling vi ser på marknaden. Jag har i tidigare krönikor bland annat kommenterat den, i min mening, överdrivna diskussionen kring ”köpcentrumdöden” i Sverige med argumentet att vi än så länge inte har sett några större köpcentrum gå i konkurs. Att vissa köpcentrum läggs ner och att andra byter skepnad och innehåller andra verksamheter än handel är en naturlig utveckling på en konkurrensutsatt marknad. Det har sannolikt inte så mycket att göra med någon köpcentrumdöd i generell mening. Det finns mycket som tyder på motsatsen.

För några månader sedan blev det klart att HUI Research tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centres har tagit över och fortsatt kommer att driva databasen Swedish Shopping Center Directory – SSCD. Vi hade redan tidigare en liknande tjänst, men nu har vi fått ännu bättre underlag för att analysera marknaden. Detta i kombination med våra övriga kartläggningar av handelns olika delar och det faktum att vi dessutom gör prognoser över köpkraftens utveckling gör att utbud och efterfrågan kan ställas mot varandra och det blir möjligt att göra intressanta observationer.

Under 2013 fanns det 358 köpcentrum och handelsområden i landet i olika storlekar och av olika karaktär. Dessa omsatte tillsammans cirka 243 miljarder kronor, vilket innebär att köpcentrum och handelsområden som försäljningskanal hade en marknadsandel på nära 38 procent eftersom den totala omsättningen i svensk detaljhandel var cirka 647 miljarder kronor. Detta kan jämföras med e-handeln som omsatte 37 miljarder kronor och hade en marknadsandel på 6 procent. Vi kan också konstatera att den totala omsättningen i svensk detaljhandel relativt väl matchar den totala köpkraften som finns tillgänglig för detaljhandel i landet (vilket innebär att köpcentrumhandelns omsättning även motsvarar ungefär 38 procent av den tillgängliga köpkraften i riket).

Precis som många andra följer vi också de transaktioner som sker på marknaden och de uppgifter som finns om kommande projekt som innebär ny köpcentrumyta. Fram till år 2020 finns det i dagsläget mer eller mindre konkreta planer på ytterligare cirka 2,4 miljoner kvadratmeter ny köpcentrumyta. Detta är naturligtvis väldig mycket (24 stycken Mall of Scandinavia) och det är inte rimligt att allt detta realiseras. Om vi istället gör antagandet att 75 procent av ytorna färdigställs så innebär det istället att ytterligare 1,8 miljoner kvadratmeter köpcentrumyta kommer att tillkomma under de kommande åren. Givet den nuvarande genomsnittliga omsättningen per kvadratmeter i branschen så motsvarar detta cirka 53 miljarder kronor. Hisnande belopp!

Är detta möjligt?

Ja, givet den nuvarande prognosen över köpkraftens tillväxt är det fullt möjligt. Om köpcentrumbranschens andel av den totala köpkraften ökar med enbart en procentenhet, från 37 till 38 procent, går ekvationen ihop. Men tanke på att branschens marknadsandel har ökat med 4 procentenheter från år 2007 till 2013 så är det i alla fall inte orimligt.

Är detta en bra utveckling? Vill vi ha fler köpcentrum? Svaret beror naturligtvis på vem man frågar. Det är dock viktigt att som tidigare poängtera att det råder en stor osäkerhet om hur många av dessa projekt som faktiskt realiseras, men å andra sidan kommer det med säkerhet att tillkomma en stor mängd nya projekt under perioden. Alla dessa projekt är naturligtvis inte bra investeringar och vissa av dem kommer sannolikt inte att bära sig, helt enkelt för att man bygger fel sak på fel plats och vid fel tidpunkt. Att säga att projekten är av ondo är naturligtvis också felaktigt. Många av dessa kommande kvadratmeter kommer att bidra till ett bättre och modernare utbud av handel för ett stort antal människor i Sverige och bidra med både stadskärnor och handelsområden som bättre matchar våra behov. Sanningen ligger som vanligt i gråskalan och det är utmaningen i en fri konkurrens.

Fredrik Kolterjahn
Försäljningschef och senior konsult HUI Research

Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.