Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handel

Elgiganten trotsar butiksdöden – öppnar ny flaggskeppsbutik

Publicerad: 23 juni 2021, 14:18

Niclas Eriksson, vd Elgiganten, öppnar nästa år en ny flaggskeppsbutik i Gallerian.

Montage: Jesper Lundberg, Elgiganten

Efter en lång tid av coronamörker lyfter framtidstron rejält inom den fysiska handeln. Nu satsar även Elgiganten på en ny flaggskeppsbutik mitt i Stockholm. ”Vi ser att läget blir allt mer avgörande”, säger bolagets vd Niclas Eriksson till Fastighetsnytt.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetAMF FastigheterStockholmSvensk Handel

Optimismen bland landets fysiska butikshandlare ökar igen. Framtidstron om försäljning, rekrytering och lönsamhet steg till rekordhöga 111 i juni, vilket med råge överstiger den neutrala indexnivån på 100, enligt Svensk Handel. 

Allra mest pekar mungiporna uppåt inom dagligvaru- och sällanköpshandeln, medan de tvärtom sjunker inom e-handeln och partihandeln. 

Någon oro för butiksdöd har inte drabbat Elgiganten under pandemin. Tvärtom. Nyligen byggdes butiken på Kungsgatan om och nästa år öppnas en sprillans ny flaggskeppsbutik i Gallerian mitt i Stockholm. 

– Det här är en otroligt viktig etablering för oss. Gallerian är en av de mest trafikerade galleriorna i Sverige och kompletterar vårt övriga utbud väl, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, till Fastighetsnytt. 

Optimismen inom dagligvaru- och sällanköpshandeln ökar mest.

Grafik: Svensk Handel

Flaggskeppsbutiken på 1 400 kvadratmeter kommer att ha ett av de mest synliga lägena i Stockholms innerstad, mot Regeringsgatan och Hamngatan; bara ett par kvarter från butiken på Kungsgatan. Nicklas Eriksson är övertygad om att det blir lätt att locka folk till gallerian som nyligen också byggdes om.

Den nya flaggskeppsbutiken kommer att ha ett av innerstadens bästa lägen.

Foto: AMF

I samband med öppningen av den nya butiken lanseras även ett helt nytt koncept som inte hittas någon annanstans i Sverige, där kunderna förutom att klämma och känna på produkterna även kan koppla upp sig och testa dem i digitala hemmamiljöer. 

– Kundernas beteende och behov utvecklas och vi behöver därför anpassa oss, säger Eriksson.

I det nya varuhuset får kunderna bland annat uppleva det absolut senaste inom telekom och data med alltifrån tjänster som förlänger livet på ens befintliga produkt till mer avancerade installationstjänster. Den typen av omnikanallösningar är ett skäl till varför Niclas Eriksson fortfarande tycker att de fysiska butikerna uppfyller en viktig funktion. 

Bolaget ser tydligt att det är något som kunderna föredrar då vissa köp är enklare och kan lösas online, medan mer komplexa digitala lösningar kräver personlig rådgivning på plats.

Vad krävs på sikt för att den fysiska butiken inte ska slås ut av e-handeln?
– Butiken bör vara en del av helhetsupplevelsen för kunden, tätt sammankopplad med onlinekanalen. Med det sagt så blir det också ett krav att den har något unikt att tillföra såsom specialistkunskap, tjänster, reparationer, återvinning och service.

Hur har ert behov av lokaler förändrats det senaste året?
– Vi jobbar ständigt med att följa kunden i dess mönster, både hur man åker och rör sig, men också hur man handlar. Vi ser tydligt att läget blir allt mer avgörande. Över tid behöver vi nog lite mindre varuhus, men det ska inte märkas av kunderna eftersom butikerna samtidigt blir mer effektiva. 

Vilka typer av lokaler kommer ni att behöva mest i framtiden?
– Vi är i behov av både små butiker och större varuhus. Det viktigaste för oss är att det förbättrar vår tillgänglighet, men också tillför ett högt kundflöde, säger Niclas Eriksson. 

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.