Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

Efter spekulationerna: Nu har Svenska Amazon öppnat på nätet

Publicerad: 28 Oktober 2020, 07:20

Amazon.se har öppnat.

Foto: Skärmdump

Det har spekulerats länge men nu är datumet här. Från och med i dag kan svenska konsumenter börja handla via Amazon.se.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Den amerikanska e-handelsjätten har nu slagit upp de digitala dörrarna till den svenska domänen Amazon.se.

Läs även: 

I ett pressmeddelande skriver Burson Cohn & Wolfe, pr-byrån som sköter Amazons kommunikation om butiken, att kunder över hela Sverige kan gå in på Amazon.se och välja bland fler än 150 miljoner produkter inom kategorierna böcker, hemelektronik, sport- och fritid, verktyg, leksaker och barnprodukter.

– Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag. Idag markerar bara startskottet för Amazon.se, vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på, säger Alex Ootes, Amazons chef för den europeiska expansionen, i ett pressmeddelande.

Amazon.se erbjuder de svenska företag som väljer att sälja sina produkter på Amazon en möjlighet att enkelt lista sina även produkter på samtliga sju europeiska Amazon-butiker.

– Idag säljer tusentals europeiska och lokala partners sina produkter via Amazon.se och våra övriga europeiska butiker, samt i USA. Vi är glada över att kunna erbjuda produkter från svenska leverantörer till våra internationella kunder så att de kan hjälpa dem växa med varje köp de gör. Små och mellanstora företag som säljer i Amazons butiker skapade enligt uppskattningar 1,6 miljoner jobb världen över och vår förhoppning är vi får se svenska företag frodas på samma sätt, säger Alex Ootes i en kommentar. 

Läs även: Kunnig panel lyfte diskussionen om Amazons etablering i Sverige

Amazon investerar i vindkraft i Sverige

Amazon har investerat i en vindkraftspark med kapacitet på 91 MWh i värmländska Bäckhammar. Vindkraftsparken kommer att stötta Amazon Web Services (AWS) datacenter i landet samt den växande Amazon retail-verksamheten och förväntas bidra med 280 000 MWh per år till elnätet – motsvarande den mängd el som konsumeras av 29 000 genomsnittliga svenska hem. 

En andra vindkraftspark som e-handelsjätten investerat i är en vindkraftspark på 122 MWh i Västernorrland. Den byggs upp just nu och väntas sätta i gång produktionen under 2022. Totalt kommer de båda projekten att bidra med 213 MW av hållbar el till det svenska elnätet.

Amazons mål är nå nettonoll-utsläpp till år 2040 – tio år innan målsättningen i Paris-avtalet. Till år 2025 ska verksamheten drivas av 100 procent förnyelsebar energi. Målsättningen är att nå 50 procent nettonoll-utsläpp för frakt och leveranser till 2030 och 100 procent till 2040, bland annat tack vare inköp av 100 000 el-drivna leveransfordon och investeringar på totalt 2 miljarder dollar i utvecklingen av teknologier och tjänster som minskar utsläpp och hjälper till att bevara naturen.

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@fastighetsnytt.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.