Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Handel

E-handeln växte 15 procent

Publicerad: 16 September 2014, 11:23

Under andra kvartalet 2014 ökade försäljningen på internet med 15 procent. Samtidigt möter svenska detaljhandelsföretag allt hårdare konkurrens från utländska sajter.


Ämnen i artikeln:

HUI

Det framgår av e-barometern för andra kvartalet 2014 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Flera branscher visade på stark tillväxt på internet under andra kvartalet och återigen hade barnartiklar/leksaker och bygghandeln starkast tillväxttal. Barnartiklar och leksaker växte med 38 procent under kvartalet. Bygghandeln växte med 28 procent.

Utländska sajter konkurrerar nu också med de svenska detaljhandlarna.
– Utländska e-handelsföretag som Zalando, Amazon, Asos och Alibaba är idag starka varumärken för många svenska konsumenter. Många tycker det är lika enkelt och tryggt att handla på dessa sajter som i svenska butiker. Leveranserna är snabba och även retur- och reklamationshantering fungerar smidigt. Konkurrensen blir därmed allt tuffare för svenska detaljister inte minst för de som säljer kläder. Drygt var fjärde försändelse som e-handlades under andra kvartalet levererades från utlandet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord, i ett pressmeddelande.

Drygt var tredje e-handelskonsument anger att de handlade varor från utländska sajter under kvartalet.

Fakta från e-barometern Q2 2014

- Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 15 procent andra kvartalet 2014.
- Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor under 2014, vilket innebär en tillväxt om 15 procent
- 70 procent av konsumenterna e-handlade varor under kvartalet. Av dessa har 11 procent e-handlat med sin mobiltelefon och 32 procent e-handlat från utländska sajter. 27 procent av alla e-handelsrelaterade försändelser till konsumenter i Sverige levererades från utlandet.
- Sökmotorer, jämförelsesajter, vänner och bekanta och besök i fysiska butiker är de källor som flest anger som viktiga källor när de ska handla varor på internet. Av de traditionella reklamkanalerna är produktkataloger och erbjudanden som kommer i brevlådan den källa som flest anger som viktiga.

E-handeln definieras i e-barometern som försäljning av varor via internet som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument. E-barometern Q2 2014 bygger på information som samlats från företag mellan 1 juli – 8 augusti 2014.

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande HUI

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.