Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

E-handeln hjälper butikerna att växa

Publicerad: 21 September 2012, 10:57

E-handeln ett starkt komplement som kommer att driva trafik till butikerna.


Ämnen i artikeln:

CBRE

I en stor undersökning där CBRE ställt frågor till 50 företag som representerar 32 000 butiker i Europa framkommer att man ser e-handeln som ett starkt komplement som kommer driva trafik till butikerna. Investeringar i existerande och nya butiker är av högsta prioritet de närmaste två åren.

Undersökningen syftar till att få reda på hur de europeiska företagen kommer att hantera ”multichannel” handel, att via flera kanaler än enbart butik öka försäljningen under de närmaste två åren.

Enligt undersökningen ser 70 procent av handlarna sig själva som främst butiksbaserade men nästan 63 procent svarar att man inom två års tid ska ha konverterat till att vara ett ”multichannel” företag. E-handelsförsäljningen står för cirka 5 procent av handeln i dag men man estimerar att den siffran kommer att vara 10 procent om två år.

60 procent av handlarna uppger att de kommer att behöva öka butiksutrymmet som en konsekvens av en mer uttalad ”multichannel” strategi.

Anders Lillsunde, Senior Advisor på CBRE, tycker det är intressant att undersökninge pekar på att  e-handeln är ett marknadsföringsinstrument för den fysiska kanalen. Sammantaget ser handelsföretagen inte e-handeln som ett hinder för nya butiksetableringar i framtiden, snarare att det drar ytterligare kunder till butikerna.
– Man ser på e-handeln som ett komplement, en inkastare till butikerna helt enkelt, säger Anders Lillsunde.

Han tror också att svenska företag är med väl i utvecklingen när det gäller ”multichannel” strategier.
– I Sverige följer man nog med bra i utvecklingen och tar steg när det är aktuellt. E-handel är trots allt ett av flera medium, inte det enda, säger Ander Lillsunde.

Siffror ur undersökningen
– E-handel

- 41 procent av e-handelsförsäljningen kommer att plockas upp i butiken
- 85 procent kommer att erbjuda fri leverans
- 78 procent kommer att erbjuda fri retur
- 77 procent kommer att ha websidor tillgängliga via smartphones

– Framtida investeringar

- 37 procent i nya butiker
- 27 procent i existerande butiker
- 24 procent i nya butiker utomlands
- 12 procent ”multichannel” strategier

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

CBRE

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.