Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

E-handel pressar svenska företag

Publicerad: 27 Juni 2017, 11:00

Bild: Dreamstime.

Lägre priser, ökad service, bättre logistik. Och fysiska butiker. Nu pressas svensk detaljhandel hårt av internationella e-handelsbolag.


Lägre priser, ökad service, bättre logistik. Och fysiska butiker. Nu pressas svensk detaljhandel hårt av internationella e-handelsbolag.

– E-handeln över gränserna ökar. Det senaste året har Kina dragit ifrån ganska markant. Det beror på den enormt prismedvetna konsumtionen därifrån. Det är större press och ställer högre krav på svenska aktörer, säger Carin Blom, detaljhandelsansvarig på Postnord och ansvarig för e-barometern som bolaget ger ut tillsammans med HUI Research.

Skönhetsprodukter köps i Sverige
Första kvartalet i år ökade den totala svenska e-handeln med 18 procent jämfört med samma tid förra året. 17 procent av svenskarna gör ett utländskt internetköp varje månad. Värdemässigt sker den största svenska webbhandeln från Storbritannien och Tyskland. Men flest köp görs från Kina.

– Det nya är att de stora internationella aktörerna anpassar marknadsföringen till svenska förhållanden, i kombination med bättre service och logistik, säger Blom.

Matvaror, skönhetsprodukter, böcker och möbler är exempel på varor som köps från svenska webbutiker. Kläder, hemelektronik och biltillbehör köps i större utsträckning från utländska webbplatser.

– De varor som handlas utanför Sverige är generellt utsatta för stark prispress, säger Carin Blom.

I en nyligen publicerad rapport uppskattar Handelns ekonomiska råd att e-handeln på sikt kommer att stå för 60 till 75 procent av all detaljhandel. Lyxbutikshandel, handel som kräver service, impulsköp samt varumärkeslös lågprishandel som Lidl och Rusta, bedöms inte helt komma att flytta till nätet.

Köpcenter mot e-handel
– Kampen kommer att stå mellan köpcenter och e-handel. Köpcentren måste då lyfta fram fördelarna med fysisk handel, det som kallas upplevelsebaserad shopping. Exempelvis butiker med caféer och att ge bra service, säger Anna Felländer, en av rapportförfattarna.

Vidare bedömer Handelns ekonomiska råd att flerkanalsförsäljning — det vill säga att finnas både i butik och på nätet — kommer stå sig stark, liksom varumärkescentrerad handel på e-handelsplattformar.

När H&M i förra veckan presenterade ännu en rapportbesvikelse, försäljningssiffrorna för maj, var en förklaring ökad konkurrens från internationella e-handelsbolag. I fredags kom också beskedet att Amazon köper det amerikanska livsmedelsbolaget Whole Foods Market med 460 butiker, för 13,7 miljarder dollar eller närmare 120 miljarder kronor.

– Det ger en tankeställare till hela detaljhandelsvärlden. Amazon köper ett otroligt distributionsnät. Att de får en större fysisk närvaro gör att de i än större utsträckning driver marknaden och tar ett större grepp om hela retail-branschen. De sätter agendan, säger Carin Blom.

TT

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.