Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Handel

E-handel offline

Publicerad: 17 Juni 2014, 13:15

Bojan Ticic.

Foto: Sigurdur J Ólafsson.

Den senaste tiden har debatten kring e-handelns påverkan på detaljhandeln intensifierats.


Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 3, 2014

Den senaste tiden har debatten kring e-handelns påverkan på detaljhandeln intensifierats. Främst beror det på att utvecklingen på området går så snabbt att vi knappt förstår vad det är som händer. Många av marknadens aktörer agerar nervöst och reaktivt, men det finns många goda exempel på handlare och fastighetsägare som ”hänger med” i svängarna.

För att förstå den fysiska platsens betydelse i framtidens detaljhandel är det viktigt att först och främst anta ett nytt tankesätt – att e-handeln inte är en särskild typ av detaljhandel, utan snarare en ny säljkanal av redan existerande kommers, en ny plats där handlare och konsument kan mötas. E-handeln växer explosionsartat och det talas om att vi fram till 2016 kommer att se en 50 procentig ökning av omsättningen till att omfatta närmare 10 procent av den globala detaljhandelsomsättningen och för första gången passera 1 biljon US dollar.

I en värld där vi snart är 11 miljarder människor och 60 procent av oss inom några år kommer att tillhöra den breda medelklassen, där 5 miljoner foton laddas upp på Instagram varje timme, 4,5 miljarder (!) likes klickas på Facebook varje dag och där det varje minut görs 2,3 miljoner google-sökningar, 100 timmar nytt videomaterial laddas upp på Youtube och över 1,7 miljoner statusuppdateringar adderas till Facebook, är det inte konstigt att många detaljhandlare och fastighetsägare får handsvett. Man hinner helt enkelt inte med. Vad göra?

Nej, det finns inget självklart svar, men varken handlare eller fastighetsägare kan sitta still och se på när unga fashionistas sitter och bildbloggar sig fördärvade från ett närliggande café, för det är de som idag har makten. Det är de och alla andra konsumenter som har makten – de håller bokstavligen makten i sina händer. Coop Fastigheter har i sin senaste rapport, Liquid Space, dammat av och spetsat till en gammal sanning – att det kanske största värdet som en handelsplats har att förhålla sig till i framtiden är flöden av människor. Fysiska handelsplatser som har förmågan att dra till sig människor, få dem att stanna kvar på platsen och köpa med sig något blir, liksom tidigare, en av de viktigaste faktorerna för framgång. Det kommer dock att krävas mer av fastighetsägarna för att attrahera dessa fungerande flöden. Nya handelsplatser kommer att växa fram på platser där många människor rör sig naturligt, som exempelvis större kommunikationsnav, men också på platser där handelsplatserna faktiskt fyller en mer eller mindre naturlig funktion och mättar en efterfrågan (ofta handlar det senare exemplet om lokala handelsplatser och närcentrum).

Även fortsättningsvis kommer läge, kommunikationer och infrastruktur att vara de viktigaste parametrarna när handelsplatser analyseras. Utöver detta kommer utbud, inriktning och diversifiering att bli allt viktigare faktorer i en strävan efter att förse handelsplatserna med distinkt identitet – redan idag ser vi många exempel på köpcentrum som försöker skapa en identitet genom strategisk, flerkanalig marknadsföringsstrategi snarare än endast reklam för sig och sina hyresgäster.

I framtiden kommer fysiska handelsplatsers nisch bli att erbjuda en dimension som människor inte kan tillgodogöra sig på nätet. Redan idag ser vi exempel på köpcentrum och handelsplatser som innehåller eller är kända för sina upplevelser. Alla har vi hört talas om inomhusskidbacken i Mall of the Emirates i Dubai, för att ta ett exempel. Las Vegas är ett annat extremt exempel där gränserna mellan detaljhandel och upplevelser helt suddats ut, man skulle närmast kunna likna det vid en stor Finlandsfärja. I Sverige är det senaste exemplet den nya Moodgallerian i centrala Stockholm där restaurangerna utgör några av de största ankarhyresgästerna. Ett projekt som Mall of Scandinavia kommer med stor sannolikhet att istället appellera genom sin storlek, sitt utbud och miljöer. Bland handlare har Apple med sina Genius Bars och H&Ms bloggsinspirerade koncept &Other Stories lyckats bra i sin strävan efter att integrera e-handel med fysiska butiker som appellerar till människors känslor och får dem att spendera sin tid där.

Våra fem sinnen behöver mer stimulans än vad en tvådimensionell miljö framför en skärm kan erbjuda. Att lyckas i sitt erbjudande av upplevelser och mänskliga interaktioner i den hårda konkurrensen om konsumenternas tid kommer att bli den viktigaste nyckeln till framgång, både för handlare och för fastighetsägare. Det gäller att se upp!

Bojan Ticic
Analytiker, Jones Lang LaSalle

Ämnen i artikeln:

Bojan Ticic

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.