Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Handel

Den svenska modellen – ett vinnande koncept?

Publicerad: 8 Juni 2015, 13:41

Fredrik Kolterjahn

Att jobba med detaljhandel är tacksamt. Anledningen är att det är en bransch som många kan relatera till. Detta innebär också att de allra flesta har åsikter om den utveckling som sker och om vad som är bra och dåligt.


Ämnen i artikeln:

HUIFredrik Kolterjahn

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 3, 2015

Att jobba med detaljhandel är tacksamt. Anledningen är att det är en bransch som många kan relatera till. Detta innebär också att de allra flesta har åsikter om den utveckling som sker och om vad som är bra och dåligt. För anställda på HUI innebär detta en extra dimension, inte minst i jultider när Årets Julklapp ska debatteras på längden och tvären. En oväntad, men rolig löneförmån. Det positiva med detta är att man faktiskt måste vara uppmärksam och tänka till när man är ute och ser sig omkring.

De senaste månaderna har jag haft förmånen att resa relativt mycket i jobbet och jag har sett handel och köpcentrum i städer som Dubai, Moskva, New York, London, Berlin och Helsingfors. Detta är vitt skilda platser med stora skillnader i förutsättningarna för handeln.

I Dubai är allt storslaget och svulstigt. Det mesta går att beskriva i termer av världens största, dyraste, högsta och så vidare. En fantastisk plats att besöka om man vill se handel i sin yttersta form – handel som underhållning och turistattraktion. I Moskva är handeln mer praktisk och liknar i vissa stycken den svenska både vad gäller utbud och hur handelsplatserna ser ut rent fysiskt. Undantaget är prisnivåerna på premiumprodukter, som är betydligt högre än hemma, och att handeln generellt är tråkigare. I New York finns alla de senaste konceptbutikerna och en servicenivå som vida överträffar den svenska. Många butiker lever sitt varumärke. I London finns allt och utbud och service är överlag väldigt bra. I Berlin är lågpris fortfarande kung och handeln utvecklas i takt med staden i övrigt, från låga nivåer. Helsingfors är en vacker stad, men handeln är en blek kopia av den svenska och har inte mycket att erbjuda en svensk konsument.

Vad har då den svenska marknaden att erbjuda som inte finns i de ovan nämnda? Inte mycket när det gäller butiksutbud, kan medges, men i termer av tillgänglighet och service står sig den svenska handeln mycket väl. Vi har mycket hög tillgänglighet till våra handelsplatser, både rent fysiskt och vad gäller öppettider. Berlin, Europas fjärde största stad, har till exempel fortfarande söndagsstängt. Vi har ett betydligt bredare och bättre utbud av framförallt caféer, men även i viss mån restauranger, integrerade i handelsmiljöerna. Möjligheten att göra andra typer av ärenden är också betydligt högre i Sverige. Att göra bankärenden, besöka en vårdinrättning, låna en bok på ett bibliotek eller träna på ett gym är saker vi numera tar för givet att kunna göra i anslutning till handel och som svårligen låter sig göras på handelsplatser i flera av städerna ovan. Det finns naturligtvis flera förklaringar till detta, men kontentan är ändå att svenska handelsplatser håller relativt hög nivå och att många andra sannolikt kan lära sig ett och annat om service även i Sverige.

Fredrik Kolterjahn
Försäljningschef och senior konsult HUI Research

Ämnen i artikeln:

HUIFredrik Kolterjahn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.