Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Handel

Citycon satsar på mixed used-projekt

Publicerad: 19 november 2019, 14:45

Lippulaiva, nytt köpcenter i Esbo. Bild: Skanska

Retail-branschen genomgår just nu stora förändringar. Citycons strategi är att göra handelsplatserna mer attraktiva genom att få dem att bli mer än bara retail. Det säger Erik Lennhammar, bolagets chief development officer, till Fastighetsnytt.

Ämnen i artikeln:

CityconErik Lennhammar

Retail-branschen genomgår just nu stora förändringar. Citycons strategi är att göra handelsplatserna mer attraktiva genom att få dem att bli mer än bara retail. Det säger Erik Lennhammar, bolagets chief development officer, till Fastighetsnytt.

Erik Lennhammar ansvarar sedan tre månader tillbaka för utvecklingen av Citycons fastighetsportfölj i Norden, som består av 40 köpcentrum vid knutpunkter för kollektivtrafik, bostäder och kontor.

Just nu är Lippulaiva i Esbo, Finland, bolagets största byggprojekt som Skanska färdigställer fram till våren 2022.

– Det är ett mix used-projekt med handel, bostäder, parkeringshus, t-bana, restauranger och kontor. Uppe på taket byggs totalt 30 000 kvadratmeter bostäder i åtta huskroppar, säger Lennhammar.

Under första kvartalet nästa år kommer bolaget att bestämma huruvida bostäderna ska säljas eller bedrivas i egen regi.

Mer än bara retail

Planen är att fortsätta satsa mer på just den här typen av “mix used”-platser där människor bor, jobbar och handlar.

Läs även: Scott Ball: “Buzz-ordet är omnikanaler”

– Strategin framåt är att se hur vi kan öka densiteten på våra handelsplatser och få dem att bli mer än bara retail, som vi är experter på i dag.

Citycon har redan en portfölj med 4 000 bostäder i Norden som ligger under en detaljplaneprocess eller redan har färdiga byggrätter.

– Det är ändå rätt nytt för oss. Vi har byggt 400 bostadsrätter i Norge och cirka 450 bostäder, bland annat studentbostäder, i Kista och Tumba, men det är ett segment som vi vill bli större inom.

Utvecklar hotell

Citycon utvecklar även som bäst tre hotell i Norge och Sverige.

– Handeln är fortfarande basen för allt. Vi har ingen ambition att ta över som bostadsutvecklare, men tror starkt på den typen av nya samarbeten. Vi kommer även att anställa en egen bostadsexpert som ska utveckla segmentet hos oss.

Läs även: Han ska stärka varumärket Citycon i Norden

2011 hade Citycon 78 anläggningar, i dag har man 38 kvar, samtidigt har medelomsättningen på varje anläggning ökat från 32 miljoner euro till 117 miljoner euro.

– Målet är att fokusera på våra stora och starka befintliga köpcentrum, addera “mixed used”-funktioner kring dem.

På bolagets hemsida kallas detta för “Cityscape – handel och stadsutveckling”.

Teresa Ahola

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev