Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Handel

2013 – ett år av utmaningar!

Publicerad: 15 Februari 2013, 14:45

Fredrik Kolterjahn

Så kan vi lägga ytterligare ett detaljhandelsår till handlingarna och konstatera att inte heller detta blev riktigt som vi hade tänkt oss. I inledningen av året såg förutsättningarna relativt ljusa ut – de svenska konsumenterna hade jobbet och pengarna kvar, krisen i Europa hade (åtminstone tillfälligt) stabiliserats och London skulle arrangera OS. I takt med att året fortlöpte kunde vi dock konstatera att den tänkta utvecklingen uteblev.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 1, 2013

Så kan vi lägga ytterligare ett detaljhandelsår till handlingarna och konstatera att inte heller detta blev riktigt som vi hade tänkt oss. I inledningen av året såg förutsättningarna relativt ljusa ut – de svenska konsumenterna hade jobbet och pengarna kvar, krisen i Europa hade (åtminstone tillfälligt) stabiliserats och London skulle arrangera OS. I takt med att året fortlöpte kunde vi dock konstatera att den tänkta utvecklingen uteblev.

Detaljhandeln hade en betydligt sämre tillväxt än väntat, något som förvånade många, och istället gick handeln kräftgång och det skrevs i branschpressen i allt högre utsträckning om hårdnande konkurrens, konkurser och uteblivna intäkter.

Kronan på verket var att julhandeln, för första gången sedan 1995, hade en negativ tillväxt och landade på -0,4 procent jämfört med året innan. Svenska folket gjorde för en gångs skull precis som de sa att de skulle göra och la mindre pengar i julhandeln.  Den viktigaste förklaringen är att antalet varsel steg kraftigt under årets sista månader och påverkade köplusten negativt. En annan förklaring till nedgången är troligen också att många reste bort över helgerna och därmed valde att lägga sina pengar i andra branscher, exempelvis på utlandsresor och restaurangbesök. Resebyråerna vittnade inför jul samstämmigt om rekord i antalet bokade resor och restaurangbranschen hade en mycket stark tillväxt under hela året.

Den totala tillväxten i detaljhandeln under året var 2,1 procent i löpande priser. Detta är visserligen lägre än den genomsnittliga tillväxten under de senaste 20 åren, men ändå bra och betydligt bättre än 2011 (0,8 procent).

Det är med andra ord ett utmanande år som står för dörren och det är en mängd olika faktorer som talar för att även 2013 kommer att bli svagt ur ett handelsperspektiv:

- Sverige befinner sig alltjämt i en lågkonjunktur, något som påverkar hela den ekonomiska tillväxten i landet och som påverkar konsumtionen negativt.
- Konsumentförtroendet är i skrivande stund det lägsta sedan finanskrisen inleddes under hösten 2008 och detta är en viktig indikator på hur hushållen planerar framåt.
- Konkurrensen i detaljhandeln är i vissa regioner mördande då många kedjor (och för den delen även fastighetsägare) har etablerat för fortsatt högkonjunktur.
- Den fysiska handeln känner i allt högre grad av näthandelns ökande närvaro.
- Slutligen, och kanske viktigast, är att det syns tendenser till ett förändrat konsumtionsmönster. Sparkvoten är fortsatt rekordhög, men samtidigt lägger vi mer pengar på resor och restaurangbesök. Pengarna kommer däremot inte handeln till godo. Ur ett handelsperspektiv kan vi alltså konstatera att vi sparar och slösar, men på fel saker.

e-handeln driver tillväxten i detaljhandeln
Samtidigt är det rimligt att anta att den del av detaljhandeln som sker över nätet växer med cirka 13-15 procent (i linje med utvecklingen under årets första tre kvartal enligt e-barometern), vilket innebär att e-handeln för andra året i rad står för ungefär en halv procent av den totala detaljhandelns tillväxt och alltså till stor del driver utvecklingen i handeln.

2012 var också året då e-handeln på allvar lyftes upp på agendan i många styrelserum runt om i fastighetssverige. I ett läge då handeln via internet står för en allt högre del av tillväxten i detaljhandeln blir det som fastighetsägare högst relevant att fråga sig var framtidens intäkt uppstår. Om köpet sker hemma i vardagsrummet och den fysiska butiken i högre utsträckning agerar utlämningscentral blir onekligen diskussionen om vad som är en hyresgrundande intäkt svårare och innebär en utmaning för många etablerade affärsmodeller. Det är också tydligt (och glädjande) att allt fler aktörer har insett att näthandeln är en del av detaljhandeln och inte något annat, främmande som bara unga människor ägnar sig åt. Uttalanden om att e-handeln är ett hot mot den ”riktiga” handeln, det vill säga den som sker i fysiska butiker, blir tack och lov mer ovanliga. Därmed inte sagt att nätet inte innebär en utmaning för de flesta på marknaden.

Däremot ska man fortfarande värja sig mot domedagsprofeter som står på barrikaderna och ropar att Nätet är här! Ta skydd eller gå under! Att detaljhandeln under de kommande åren kommer att utvecklas i andra kanaler än de traditionella är en utveckling som har pågått i många år, skillnaden är att förutsättningarna är bättre idag. Konsumenten är mogen, nätet fungerar och vi är inte längre lika obenägna att trycka på ”köp”. Det kommer dock att dröja länge innan ett köpcentrum får kasta in handduken som en följd av konkurrens från nätet så sitt lugnt kvar i båten och gör istället upp en plan för hur ni ska utnyttja de möjligheter som uppstår när ni kan nå era kunder i flera kanaler!

Fredrik Kolterjahn
Försäljningschef och senior konsult HUI Research

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 1, 2013

Ämnen i artikeln:

Fredrik Kolterjahn

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.