Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Förvaltning

Smart renovering skapar nya ytor och nya intäkter

Publicerad: 27 September 2014, 04:55

Ulla Bergström

Vi måste prata mer om de bättre affärer vi kan göra genom återbruk och renovering av befintliga fastigheter. Både ur ett ekonomiskt och ekologiskt perspektiv.


Ämnen i artikeln:

Ulla BergströmWhite arkitekter

Krönika ur Fastighetsnytt nummer 4, 2014

Vi måste prata mer om de bättre affärer vi kan göra genom återbruk och renovering av befintliga fastigheter. Både ur ett ekonomiskt och ekologiskt perspektiv.

År 2013 startades Nationellt Renoveringscentrum där jag är engagerad. Det är ett samarbete mellan näringsliv och akademin med syfte att samla och sprida kunskap om effektiva renoveringar. Befintliga byggnader ska bli energieffektiva och deras funktion förbättras för att möta brukarnas och myndigheternas krav. Ökad kunskap om kvaliteter i befintliga fastigheter kan ge en högre nyttjandegrad av lokalerna, vilket ger bättre nyckeltal. Ny yta kan skapas. Exempelvis klarar stommen i en befintlig fastighet en påbyggnad med två till tre våningar utan extra förstärkning. Ett intressant tillskott. Staden förtätas, det möjliggör ett större utbud och en mix av verksamheter.

Återanvändning är högsta mode. Vi pratar recycling för ett mer hållbart levnadssätt. Det som en gång producerats av mänsklig hand innehåller ett värde och en kraft som går att använda på nytt. Många upplever en inneboende charm i föremålens historia. Vi söker kvalitet och är trötta på snabbt producerade varor som inte håller måttet.

Men hur recyclar vi staden? Hur kan byggnader återanvändas i ett samhälle som förändras i snabb takt? Ett sätt är att konvertera byggnader när vi renoverar. Ett kontor kan omvandlas till hotell eller butiker, en industrilokal kan bli bostäder eller ett kontor. Ett aktuellt projekt som jag själv arbetar med är att förvandla Swedbanks tidigare huvudkontor till ett hotell vid Brunkebergstorg i centrala Stockholm. Det här ska vi göra mer. Genom att uppgradera befintliga byggnader aktiverar vi delar av staden på nytt.

När jag började praktisera som arkitekt var det vanligt att ställa om bostadshus från sekelskiftet till kontor. Lokalerna blev unika med generösa rum och hög takhöjd, men ofta med dåliga rumssamband och kommunikation. Nu bygger vi om dessa kontor till bostäder igen! Förutsättningar och behov förändras. I dag finns en mer varierad efterfrågan på hur vi människor vill bo, framförallt i storstäderna. Vi konverterar industrifastigheter till unika bostadslösningar. Singelhushållen ökar, och vi ställer andra krav på utformningen av vår bostad. Samtidigt efterfrågar företag kontor i moderna lokaler i rätt läge, som stödjer deras varumärke och är attraktiva för de anställda. Lokaler där flexibilitet, generalitet och kommunikation är nyckelord. Det är långt ifrån självklart att dessa lokaler ligger centralt. Ny infrastruktur binder samman staden och ger många områden ett nytt sammanhang.

I takt med urbaniseringen förtätas våra städer. Men vad händer med de befintliga husen? Hur kan vi använda dem på bästa sätt och skapa en intressant mix av gammalt och nytt? Vi måste renovera de fastigheter som har passerat sin tekniska livslängd. Vi behöver energieffektivisera och bygga hållbart. I renoveringsprocessen måste vi utgå från olika perspektiv: Miljömässigt, ekonomiskt och socialt. Vi behöver modeller för hållbar renovering och öka kunskaperna om kvaliteter i de befintliga husen och i stadsmiljön. Detta gäller framförallt renoveringen av bostadsbeståndet från 50- och 60 talen. Vi måste bevara historien som skapar mervärde till sin omgivning samtidigt som vi bygger en trygg, attraktiv och hållbar stad för alla. Detta anser jag är en av de viktigaste uppgifterna för oss arkitekter och alla aktörer inom fastighets- och byggbranschen.

Så: Konvertera – renovera – bygg hållbart. Låt oss recycla staden!

Ulla Bergström
Arkitekt och partner, White Arkitekter AB

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.