Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvaltning

Räddningstjänsten får smidigare tillträde till alla fastigheter

Publicerad: 16 augusti 2022, 12:42

Petra Karlsson Ekström, vd på Förvaltaren.

Foto: Teresa Ahola

Förvaltaren i Sundbyberg är det första allmännyttiga bolaget i Stockholmsregionen att ansluta sig till ett digitalt system som ger räddningstjänsten tillfällig access till hela beståndet vid larm.


Ämnen i artikeln:

Förvaltaren SundbybergSundbyberg

– Vi byter inte ut våra system, utan utökar helt enkelt accessen. Förhoppningen är att vi även kan koppla in ambulansen framöver, säger Petra Karlsson Ekström, vd på Förvaltaren, till Fastighetsnytt. 

Nyckelhanteringen är en utmaning för räddningstjänsten vid varje uttryckning där fel nyckel kan fördröja insatsen. Men genom en enda digital tagg i varje räddningsfordon får räddningstjänsten nu tillfälligt tillträde till fastigheten under en utryckning.

Hittills i år har det inkommit 270 räddningsärenden till SOS Alarm från Sundbyberg, där Förvaltaren har 85 fastigheter med över 6 600 hyreslägenheter. 

– Genom att underlätta för räddningstjänst att komma in i våra fastigheter snabbare ökar vi tryggheten för våra hyresgäster.

Läs även: ”Smarta lösningar” när Bonavas nya Sverige-vd träffade energiministern

För att möjliggöra en räddningsinsats eller sjukvårdsinsats ställs det även i PBL krav på att tomter ska förses med anordningar som tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon. Men enligt Förvaltaren är det inte brister kring det som har motiverat satsningen.

– Vi gör snarare detta för att vi vill vara proaktiva, innovativa och mer kostnadseffektiva genom att hitta så bra lösningar som möjligt för våra befintliga system. I det här fallet handar det om kvalitativ trygghet.

Det årliga avtalet för Smart Passage kostar 75 000 kronor för kommunen. 

Hur svåra har framkomlighetsproblemen varit i Sundbyberg?
– Det kan jag inte svara på, men vi hoppas på att kunna mäta hur stor skillnaden blir efter detta. Men som sagt så är det ingen problematik som ligger bakom satsningen, utan att vi vill vara i framkant, säger Karlsson Ekström.

Peter Schilling (S), kommunalråd i Sundbyberg.

Foto: Teresa Ahola

Peter Schilling (S), kommunalråd i Sundbyberg, bor själv i ett av de lugnare områdena i Sundbyberg; Ursvik. 

– Vi har två riskområden i Sundbyberg, Rissne och Hallonbergen, där vi vill öka tryggheten. Vi har inte haft någon blåljusproblematik med stenkastning och annat i området, men vill ändå vara först ut med den här trygghetslösningen, säger han till Fastighetsnytt.

Smart Passage levereras av SOS Alarm tillsammans med Amido och Swedlock, där Mimer i Västerås blev den första kunden att ansluta sig under våren 2021. 

– I Stockholm rullades tjänsten ut den här sommaren hos Fabege och en rad andra privata fastighetsägare, säger Daniel Levrén, kundansvarig på Amido. 

Hur bolaget hanterar hackerattacker, elavbrott och stulna digitala taggar är han däremot mer förtegen kring, av säkerhetsskäl.

– Taggarna aktiveras bara vid aktiva larm och släcks sedan ned. Borttappade taggar avregistreras direkt. Det är mycket svårt att hacka sig in i systemet och vid elavbrott brukar de allra flesta passersystem öppna upp dörrarna automatiskt, säger Levrén.

Vad är Smart Passage?

• Ett koncept för förenklad inpassering vid pågående larm.

• Framtagen av SOS Alarm med räddningstjänsten, ambulans, fastighetsägare, Amido och Swedlock.

• När någon ringer 112 från Förvaltarens fastigheter tilldelar SOS Alarm en tillfällig behörighet till räddningstjänsten så att de kommer in med en enda tagg.

Källa: SOS Alarm

Teresa Ahola

Reporter

teresa.ahola@fastighetsnytt.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.