Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Förvaltning

”Det är top of mind för alla fastighetsägare” – Christoffer Börjesson om den hetaste digitaliseringstrenden

Publicerad: 20 april 2022, 13:57

Christoffer Börjesson byter tjänst inom Stronghold-koncernen.

Foto: Viktor Fremling

Christoffer Börjesson ansluter till Newsec i en ny roll. För Fastighetsnytt berättar han om nya jobbet och vad fastighetsägare just nu sitter och funderar på när det kommer till digitalisering.


Ämnen i artikeln:

Fem frågorNewsecChristoffer Börjesson

Hej Christoffer Börjesson. Du ska leda Newsecs nya satsning, digital accelerator, som ska driva digitaliseringen av fastighetsbranschen. Vad ska ni göra rent konkret?
– Vi ser att många fastighetsbolag har utmaningar med vad man ska beställa och vilka leverantörer man ska använda när fastigheterna digitaliseras. I dag finns ett stort proptechnätverk med många olika bolag i ekosystemet. Vi vill knyta ihop de lösningar som finns på marknaden och som fungerar bäst ihop. Vi kommer fokusera mycket på infrastruktur för uppkoppling, det vill säga sensornätverk och tekniskt säkra nät, mätinslamling av energi, datainsikter från fastigheter samt automationsinformation. 

Hur går det annars med digitaliseringen av fastighetsbranschen, är man påkopplad?
– Vi släpar nog efter prognosen. Jag tror inte vi har samma tempo som jag trodde att vi hade för tre år sedan. Men det bubblar just nu med frågor – om hur man ska göra och hur planen ska se ut framåt. Drivkrafter, som hållbarhet, ESG-rapportering, energisystem och att förstå sina hyresgäster, kommer göra att många fastighetsägare till slut tvingas att investera i digital teknik. 

Läs även: 35 under 35: Morgondagens makthavare i fastighetsbranschen - hela listan

Vad efterfrågar branschen mest just nu?
– Generellt handlar det om tre saker. Kunskap och insikter om hur mycket och på vilket sätt man använder en fastighet, till exempel ett kontor eller en handelsplats. Sedan hur man bygger och kopplar upp fastigheterna så att man får koll på energi, kostnader och effekter. Och till sist: att få ett insiktsövertag. Det vill säga att bygga en affärsmodell runt datahanteringen och hur man kan kontrollera insikterna. Det finns en oro, bland större fastighetsbolag, över att alla datainsikter finns hos leverantörerna, att de kan mer om hyresgästerna och fastigheterna, vilket gör det svårare att fatta rätt beslut. 

Hur många fastighetsägare sitter och funderar på det här med laddstolpar till elbilar?
– Jag skulle säga att det är top of mind för alla kommersiella fastighetsbolag och bostadsfastighetsbolag. Det är drivet av elektrifieringsmarknaden. Bostadshyresgästerna vill ha laddstolpar till sina elbilar samtidigt som det behövs laddinfrastruktur inom handel och logistik. 

En effekt av kriget, men även innan, är att elpriserna sticker i väg. Hur stora kan bolagens effektvinster bli genom att satsa på modern digitalisering?
– Jag tror man kan göra otroligt stora vinster. I det här landskapet där allt förändras snabbt behöver man ha koll på vad som kostar och hur förutsättningen ser ut i fastigheterna. Den första investeringen är att börja mäta för att få kunskap och koll på sin affär. Är det energin eller effekten som kostar? Många energibolag går över till effekttaxor och höga nätavgifter. Hur kan man minska det? Det andra är att ta reda på vad som drar mycket energi och hur man kan minska åtgången. Det tredje är att reda på om det ens finns förutsättningar för att investera i ny teknik, som laddstolpar, batteri eller sol, i den fastighet eller den portfölj som man äger. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.