Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Vill bygga ut tunnelbanan för att lösa bostadsbristen

Publicerad: 5 september 2013, 09:41

Genom att bygga ut, och delvis lägga om, tunnelbanenätet kan man i Stockholm skapa förutsättningar för att bygga 350 000 nya lägenheter. Det menar Stockholms Handelskammare som på tisdagen presenterade en rapport om frågan på ett seminarium under rubriken ”Så kan vi lösa bostadsbristen”.


Ämnen i artikeln:

Stockholms Handelskammare

Rapporten avses som ett bidrag till de statliga förhandlarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Bomans arbete.

På seminariet konstaterade Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, att Stockholm tillsammans med Oslo är Europas snabbast växande storstadsregion och att till 2030 väntas regionen bli den snabbast växande i Europa. Enligt rapportens huvudförfattare Anna Wersäll är det nödvändigt att bygga ut tunnelbanenätet om staden ska klara den snabba befolkningsökningen. Hon påpekade att Stockholm redan idag har stora kapacitetsproblem vad gäller trafiken, både på väg och i tunnelbanan, och att den svåra bostadsbristen ökar på trycket i trafiksystemen. Dessutom finns det ett stort behov av renovering och ombyggnad i stadens infrastruktur vilket även det kommer att orsaka trafikproblem på sikt.

Det finns en hel del fördelar med att bygga ut tunnelbanan menar Anna Wersäll som bland dessa nämner att man inte inkräktar på det befintliga gatuutrymmet, att tunnelbanan möjliggör ett snabbt och effektivt byte av passagerare samt att driftskostnaderna är relativt låga.

– Dessutom underlättar tunnelbanan förtätning och bidrar till en bra och trivsam stadsmiljö, sa hon i sitt anförande.

Som ett exempel nämner Anna Wersäll Bagarmossen som har blommat efter att man fick tunnelbana.

I rapporten föreslår man att tunnelbanans blå linje byggs ut till Nacka Centrum och Orminge men även så att den trafikerar Sicka, Gullmarsplan och Hagsätra samt Akalla, Barkarby och Hjulsta. Samtidigt bör man enligt denna bygga ut den röda linjen så att sträckan mellan Ropsten och Lidingö trafikeras av tunnelbana. Därutöver föreslår man en helt ny lila linje som går mellan Hagsätra, Älvsjö och Liljeholmen samt Fridhemsplan och Arninge via Hagastaden, Solna och Täby. En sådan linje skulle avlasta röda linjen samt busslinje 4.

Hur ska man då finansiera kalaset? Enligt Anna Wersäll borde staten bidra genom att täcka med hälften av de kostnader som uppstår, utöver trängselskatten. Resten bör finansieras av landsting och kommuner.

Sverrir Thór

Ämnen i artikeln:

Stockholms Handelskammare

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.