Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Bostäder

Ungas boendeutgifter ökar

Publicerad: 9 Maj 2012, 12:46

Unga lägger nästan en tredjedel av den disponibla inkomsten på boendet. Det är en ökning jämfört med tidigare år. Det visar Boverkets rapport ”Ungdomars boende – lägesrapport 2012”.


Ämnen i artikeln:

Boverket

Enligt Boverkets rapport sjönk boendeutgifternas andel av den disponibla inkomsten från 28 till 25 procent mellan åren 1999 och 2008, men har nu åter igen börjat stiga och uppgick år 2010 till 29 procent. Siffrorna är ett genomsnitt och gäller för unga, 20–25 år, som har flyttat hemifrån. Det handlar om såväl hyres- som inkomstutvecklingen.
– Ungdomar drabbas hårdare än andra grupper när arbetsmarknaden sviktar. Arbetslösheten bland ungdomar ökade kraftigt under finanskrisen som inleddes 2008 och det avspeglar sig i ungdomarnas inkomster, säger Annette Rydqvist, utredare på Boverket, i ett pressmeddelande.

Efterfrågan är större än tillgången
Drygt hälften av landets kommuner uppger att det är svårt för ungdomar att hitta en bostad. Efterfrågan är särskilt stor i storstadsregionerna och andra större städer, dit många ungdomar flyttar, men den finns även i mindre kommuner. Även om det inte råder någon generell brist på bostäder i en kommun kan det vara svårt för ungdomar att flytta hemifrån då de bostäder som finns tillgängliga är för stora eller för dyra.

Stor skillnad mellan hur ungdomar med olika bakgrund bor
Bland ungdomar som fortfarande bor i föräldrahemmet är det vanligast att bo i villa. Men det är stora skillnader mellan hur ungdomar med olika bakgrund bor. Ungdomar med utländsk bakgrund bor i betydligt högre utsträckning i hyresrätt än ungdomar med svensk bakgrund. För ungdomar med utländsk bakgrund i åldersgruppen 13–19 år visar kartläggningen att boende i villa minskar något, samtidigt som boende i bostadsrätt ökar.

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande Boverket

Ämnen i artikeln:

Boverket

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.