Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Nya spår ger 100 000 nya bostäder

Publicerad: 16 juni 2015, 07:15

Med två nya spår kan fyra nya stationer tillkomma, något som är omöjligt med dagens fullbelagda dubbelspår. Illustration: Stockholms Handelskammare.

Två nya järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Stockholm/Märsta och Uppsala skulle möjliggöra för 100 000 nya bostäder, konstaterar Stockholms Handelskammare i en ny rapport.


Ämnen i artikeln:

Stockholms Handelskammare

Två nya järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Stockholm/Märsta och Uppsala skulle möjliggöra för 100 000 nya bostäder, konstaterar Stockholms Handelskammare i en ny rapport. Socialdemokraterna lovade i valrörelsen att en utbyggnad av Ostkustbanan till fyra spår mellan Märsta och Uppsala ska vara igång 2025.

– De största tillväxthindren i huvudstadsregionen Uppsala-Stockholm är bostadsbristen och behovet av bättre kommunikationer. Med fyra spår, nya stationslägen och 100 000 nya bostäder stärker vi hela Sveriges tillväxt och attraktivitet. Detta är en nationell angelägenhet, säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

I rapporten skriver Göran Brocknäs, regionchef på Uppsala Handelskammare, att en statlig investering på tio miljarder skulle möjliggöra bostadsinvesteringar på 350 miljarder kronor. Vidare beskrivs hur stora satsningar redan sker runt Rosersberg och Arlanda, med sikte på 50 000 nya arbetsplatser. Dessa ligger dock kring just Arlanda – där bostadsbyggande inte medges. Därför måste man satsa på bostäder på rimligt pendlingsavstånd.

– Till 2050 beräknas Stockholm-Uppsala växa med en miljon invånare. En stor del kommer att bo och arbeta i tillväxtkorridoren mellan Stockholm och Uppsala. Det är hög tid att landets pendlingtätaste tågsträcka får en standard som klarar befolkningsökningen, avslutar Göran Brocknäs.

Konsultföretaget Tema har på uppdrag av Handelskammaren tagit fram en stadsbyggnadsvision för hur en utbyggd Ostkustbana skulle påverka stråket mellan Uppsala och Arlanda-Märsta. Den visar att det är fullt möjligt att bygga 100 000 bostäder, och på sikt även lika många arbetsplatser. Även om det redan finns planer på flera stadsutvecklingsprojekt i området, finns det längs sträckan stora områden med obebyggd mark. Bland annat skulle de nya bostäderna möjliggöras med fyra nya stationer på sträckan.

Totalt kan en utbyggnad av fyrspår rymmas inom tio miljarder kronor, enligt WSP som beräknat kostnaderna på uppdrag av Handelskammaren. Utredningen kommer fram till att nyttoeffekterna kan summeras till 22 miljarder. En satsning kan alltså vara samhällsekonomiskt lönsam redan på egna meriter.

Två nya spår och 100 000 bostäder möjliggör en total investering på 480 miljarder kronor, enligt rapporten.

fyra spår2

Mellan Märsta och Uppsala kan mer än 100 000 bostäder tillkomma i nya och gamla stationslägen. Illustration: Stockholms Handelskammare.

Även om viljan att bygga två nya spår manifesterades redan i valrörelsen 2014, ligger utmaningen i den politiska viljan att utveckla järnväg och stråk i kombination, enligt rapporten.

Trafikverket har pekat ut kapaciteten på Ostkustbanan som en ”namngiven brist” i den nationella planen. Handelskammaren anser att frågan om de två nya spåren bör ingå i Sverigeförhandlingens (som behandlar frågan om svenska höghastighetsjärnvägar) uppdrag. Detta då en utbyggd Ostkustbana har flera kopplingar till det nationella nät som planeras.

Handelskammaren anser sammanfattningsvis att:

• Att regeringen snarast ska fatta ett inriktningsbeslut om byggande av två nya spår på sträckan Stockholm–Uppsala

• Att Trafikverket får i uppdrag att omedelbart inleda planeringen i samverkan med berörda kommuner

• Att frågan om genomförande och finansiering hänskjuts till den pågående Sverigeförhandlingen, alternativt att ett separat förhandlingsmannauppdrag ges avseende utbyggnad av Ostkustbanan i linje med Handelskammarens förslag.

Redaktionen

Källa: Stockholms Handelskammares rapport ”Fyra spår ger 100 000 bostäder”

Ämnen i artikeln:

Stockholms Handelskammare

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.