Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Lidingö drar ner på bostadsbyggandet igen – Trafikverket hotar med minskat stöd

Publicerad: 9 december 2021, 13:19

I en redan avslutad markanvisning för stadsdelen Högsätra på Lidingö ritar och planerar just nu Aix arkitekter 115–130 bostäder, samt en samhällsfastighet med arbetsnamnet Hälsans hus. Till det läggs nu 31 exklusiva radhus som ska upplåtas med äganderätt. En rejäl bantning från de 500 bostäder som utlovats i ett stadsmiljöavtal med Trafikverket.

Foto: Lidingö stad

När Lidingö stad nu är klar med markanvisningarna i stadsdelen Högsätra innebär det som mest 161 bostäder, betydligt färre än de 300 som utlovas i det redan krympta stadsmiljöavtalet som finansierar stora delar av nya Lidingöbron. Det riskera att minska bidraget till brobygget ytterligare när det nu förhandlas om en andra gång.


Ämnen i artikeln:

LidingöhemTrafikverketJohn MattsonAIX Arkitekter

– Lidingö Stad har där möjlighet att förslå andra åtgärder som ersätter utlovade bostäderna som nu inte kommer att byggas, i annat fall kommer vi att minska bidraget ytterligare, säger Rami Yones, enhetschef för nationell samhällsplanering på Trafikverket, till Fastighetsnytt.

Lidingö stad presenterar nu den tredje markanvisningen i det områden som ska utveckla stadsdelen Högsätra. Den här gången rör det sig om 31 radhus som enligt Lidingö Stads vision ska ”…präglas av småskalighet, grönska och högkvalitativ arkitektur med klassiskt anslag”.

I dag är Högsätra en stadsdel med så kallade miljonprogramsbostäder från 70-talet. I områdets utkant ligger ett tidigare sjukhus och ett äldrebonde som nu ska rivas och göra plats för ny bebyggelse.

Projektet är aktuellt då det ingår i det löfte om nya bostäder som finns i stadsmiljöavtalet som står för en stor del av finansieringen av den nya Lidingöbron. Ursprungligen lovade Lidingö stad i avtalet med Trafikverket att här bygga 500 bostäder. I den första omförhandlingen med Trafikverket krymptes projektet till 300 bostäder.

Läs: Lidingö bryter avtal om bostadsbyggande – får ändå nya bron till halva priset 

Nu, med facit i hand, då alla markanvisningar för området är presenterade, är projektet ytterligare decimerat. I en redan avslutad markanvisning ritar och planerar just nu Aix arkitekter flerbostadshus med 115–130 bostäder, samt en samhällsfastighet med arbetsnamnet Hälsans hus. Till det läggs nu 31 exklusiva radhus som ska upplåtas med äganderätt. Alltså som mest 161 bostäder i stället för ursprungliga löftet om 500.

Här bygglöftena som försvann

I det ursprungliga stadsmiljöavtalet lovade Lidingö att bygga följande bostäder:
300 i Lidingö centrum, 500 i Högsätra, 30 i Torsvik, samt 52 bostäder i mindre projekt.

Efter omförhandling med Trafikverket år 2020 återstod löften om följande bostäder:
100–200 i Lidingö centrum, 300 i Högsätra, 30 i Torsvik, 150 i Larsberg samt 62 bostäder i mindre projekt.

I den nu pågående omförhandlingen är läget:
Inget detaljplanearbete pågår i Lidingö Centrum. När det gäller detaljplanen i Larsberg har majoriteten hastigt dragit tillbaka den under året men är nu beredda att ta upp diskussionen på nytt fast då ett projekt med mindre omfattning. I Högsätra har markanvisningen landat på 115-130 lägenheter och 31 exklusiva radhus. Även de två mindre projekten kvarstår. Av 882 utlovade bostäder ska nu Trafikverket ta ställning till en neddragning till 200-300, alla långt från byggstart.

Lidingö stad har nu en vision om småskalig bebyggelse av ett helt annat slag än omgivningarnas höghus i Larsberg och Högsätra, och skriver i markanvisningen:

”Det nya områdets gestaltning ska bryta av mot den befintliga bebyggelsen delvis storskaliga monumentala karaktär”.

Den slutgiltiga omfattningen av projektet kan få ytterligare konsekvenser för finansieringen av den nya Lidingöbron via stadsmiljöavtal. Trafikverket har redan bantat bidraget med drygt 6 miljoner kronor på grund icke uppfyllda löften om nya bostäder på ön. Med de avslutade markanvisningarna i Högsätra blir det betydligt färre bostäder än i det omförhandlade avtalet från 2020.

Den andra omförhandlingen av avtalet pågår just nu och ett beslut från Trafikverket kommer i slutet av Januari 2022.

Björn Anderberg

Reporter

bjorn.anderberg@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.