Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Snart öppnas nya Lidingöbron för fotgängare och cyklister. Men det kommer ta många år innan slutnotan kan regleras, då Lidingö är långt från att uppfylla sin del av stadsmiljöavtalet där kommunen ursprungligen lovade att bygga 882 bostäder i kollektivtrafiknära lägen.

Foto: Mattias de Frumerie

Lidingö byter 60 nya lägenheter mot två kilometer cykelväg i stadsmiljöavtal: ”Skadar hela kommunen”

Om ett par månader invigs gång- och cykeldelen på den nya Lidingöbron. Samtidigt fortsätter bostadslöftena i stadsmiljöavtalet som finansierar bygget att krympa. I det senaste ändringsbeslutet från Trafikverket fick Lidingö stad behålla hela bidraget genom att byta 60 utlovade lägenheter mot två kilometer gång och cykelväg. Troligen slutar det inte där, stora delar av återstående bostadslöftena i avtalet hänger löst.

Publicerad: 24 maj 2022, 14:10

Björn Anderberg

Reporter

bjorn.anderberg@bbm.bonnier.se

Fastighetsnytt har i ett par artiklar följt Lidingö stads mellanhavanden med Trafikverket och det generösa stadsmiljöavtalet som med drygt 330 miljoner kronor från statens kassa finansierar halva kostnaden för en

Läs vidare –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i den svenska fastighetssektorn.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 395 kr ex. moms (ord. pris 2 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Lidingö centrumTrafikverketSocialdemokraternaPBLBostadsrätterModeraterna

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.