Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Heimstaden om nya hyresmodellen: ”Välkomnar uppgörelsen”

Publicerad: 10 maj 2022, 15:26

Foto: Olof Holdar, Ryno Quantz, Christian Gustavsson

Fastighetsägarna Sverige, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta har kommit fram till en gemensam spelplan för hyressättning.
”Det är en klok överenskommelse som är balanserad och ger nytta både till fastighetsägarna och till hyresgästerna”, säger Anders Holmestig, vd på Fastighetsägarna Sverige, till Fastighetsnytt.


Ämnen i artikeln:

FastighetsägarnaHyresgästföreningenSveriges Allmännytta

De fem faktorer som spikats i överenskommelsen skapar en bra gemensam spelplan för hur förhandlingarna ska gå till, enligt Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen.

– Förhandlingarna ska fortfarande ske lokalt men nu när vi går till förhandlingsbordet blir det med helt nya förutsättningar. Hyressättningen blir långsiktig både för både hyresgäster och fastighetsägare, säger hon.

De fem faktorerna handlar om kostnadsutveckling för de olika taxor som finns på orten, kostnadsutveckling för drift och underhåll, ränteutvecklingen, BNP per capita, samt inflationen exklusive hyror, enligt Marie Linder.

– Och sedan är det också andra lokala förutsättningar som man kommer överens om.

Det som skiljer mest sedan tidigare är att man i stället för att sia om framtiden utgår ifrån de bakgrundssiffror som finns, fortsätter hon.

– Förhoppningen är att det inte ska behöva läggas lika mycket tid på de årliga förhandlingarna utan vi är överens om att det är på den här ytan som vi ska förhandla.

Linder, som kallar avtalet historiskt, anser att överenskommelsen är bra och att det är helt rätt att det är parterna själva som ska utveckla systemet.

– Det är klokt att stå fast vid vilka faktorer vi ska förhandla kring. Förvaltningskvalitet är ett utvecklingsområde som förhandlas parallellt eller vid annat tillfälle, säger hon och tillägger: 

– Det är också bra att finns utvecklingsgrupper som tittar på systematiken och digitaliseringen.

Tanken är att den nya modellen ska vara i bruk till nästa förhandlingsomgång, enligt Linder.

– Jag är glad att det här har skett i förhandling och i dialog, säger hon.

För Linders del är det viktigaste med hyresmodellen att det kollektiva förhandlingssystemet på det här sättet utvecklas till ett värn mot marknadshyror. 

Fastighetsägarna Sverige ser överenskommelsen som en pusselbit till att skapa bättre förutsättningar under de årliga hyresförhandlingarna, enligt vd Anders Holmestig.

– I grunden handlar det om hur vi ser på hyresrätten och att den behöver vara en konkurrenskraftig boendeform till andra alternativ. Det här är en del i att utveckla hyresrätten och skapa en bättre struktur, säger han.

Förhandlingar sker ändå lokalt mellan fastighetsföretagen och hyresgästföreningen, fortsätter han.

– Det här är en bra spelplan för förhandlingarna och är ett stöd till de lokala årliga förhandlingarna.

Det var 2018 kom som parterna ”kom överens om att komma överens”, och diskussioner har nu pågått i fyra år, fortsätter han.

– Det är viktigt att vi parter för en dialog. Vi kommer inte att komma överens om alla frågor men när vi gör det så är det starkt, säger han.

– Nu får vi testa det här och se om det blir mer strukturerat, mer effektivt och leder till snabbare förhandlingar. Det är det som är ambitionen.

Kent Persson, samhällspolitisk chef på Heimstaden.

Foto: Anders Sallstrom

Den kommersiella fastighetsägaren Heimstaden är för en större samsyn i hur förhandlingarna ska gå till och med parametrar alla parter är överens om, enligt Kent Persson, samhällspolitisk chef på Heimstaden.

– Därför välkomnar vi uppgörelsen och ser fram emot att kommande förhandlingar därmed blir effektivare med större möjligheter till samsyn, uppger han i ett mejl till Fastighetsnytt.

Veronika Åström

Reporter

veronika.astrom@bonniernews.se

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.