Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Bostäder

Han dominerar bostadsdebatten på Twitter

Publicerad: 10 December 2019, 04:00

Johan Braw, vd för Sölvesborgshem.

I en färsk rapport har Boinstitutet gjort en analys av den svenska bostadsdebatten. Mest aktiv på Twitter med hashtaggen #bopol är Johan Braw, vd för det allmännyttiga bostadsbolaget Sölvesborgshem.


I en färsk rapport har Boinstitutet gjort en analys av den svenska bostadsdebatten. Mest aktiv på Twitter med hashtaggen #bopol är Johan Braw, vd för det allmännyttiga bostadsbolaget Sölvesborgshem.

Med över 600 tweets märkta med #bopol under perioden september 2018 till september 2019 har Johan Braw varit mer aktiv än Fastighetsägarnas samhällspolitiska chef Martin Lindvall och konsulten Ulrika Steiner som är tvåa och trea på listan. Själv är han något överraskad av förstaplatsen.

– Jag trodde nog att några frejdiga debattörer på Hyresgästföreningen skulle vara mer aktiva. Men det kan vara så enkelt att jag är noggrann med att märka mina inlägg med hashtaggen, säger Johan Braw.

Centrala frågor

Som ordförande för Allmännyttans digitaliseringsinitiativ är de digitala frågorna centrala för Johan Braw, men många andra ämnen engagerar.

– I bostadsdebatten får hålls många påståenden som sanna. Ett är att långa bostadsköer skulle vara ett mått på bostadsbrist. Min hypotes är att ju mer underprissatt ett hyresbestånd är, desto större blir efterfrågan. Med andra ord: Ju längre kö, desto bättre har Hyresgästföreningen lyckats hålla hyrorna nere, säger Johan Braw.

Hur väl lämpar sig Twitter som plattform för bostadspolitisk debatt?

– Jag är kluven. Twitter har gett mig många idéer och mycket kunskap. Det har också lärt mig hur andra resonerar. Däremot skulle det behövas lite mer ”factfulness”. Diskussionen blir problematisk när argumenten inte är underbyggda av fakta, eller av mindre kvalitativ fakta. Ett exempel är när Boverkets bostadsmarknadsenkät med kommunerna, som egentligen bara är 290 olika killgissningar, används som debattargument eller, ännu värre, som beslutsunderlag.

Anders Siljevall

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.