Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Bostäder

“Bromma har ingen framtid efter 2038”

Publicerad: 11 April 2016, 07:58

Foto: Jonas Borg/Swedavia.

På måndagen presenterades regeringens utredare Anders Sundström sin slutrapport kring flyg och bostäder i Stockholmsregionen. Hans viktigaste slutsats är att det måste byggas en fjärde bana på Arlanda, och att det inte finns någon framtid för Bromma efter 2038, då avtalet löper ut.


Ämnen i artikeln:

Anders SundströmBromma flygplats

Sundström menar att när Arlanda klarar Stockholmsregionens hela behov av flygkapacitet, som beräknas öka till 44 miljoner passagerare 2040, kommer Bromma inte längre att behövas. Under en presskonferens på måndagen säger Sundström att det på sikt kommer att vara omöjligt att motivera en flygplats så centralt, och det kommer inte heller att accepteras av den allmänna opinionen.

– Bromma flygplats har ingen framtid efter 2038. Den ägs av Stockholms stad som vill bygga 30 000 bostäder. Medborgarna kommer inte heller om 20 år att acceptera en flygplats nästan mitt inne bland växande stadskärnor. Bromma behövs inte heller när Arlanda är utbyggt, avslutar Anders Sundström. Ledtiden för att bygga ut Arlanda är 20 år och därför måste planeringen starta nu, säger Anders Sundström.

På regeringens hemsida skriver Sundström att det länge har rått politiska konflikter runt Bromma. “Det problemet blir inte mindre av att Swedavia arrenderar Bromma av Stockholms stad som nu vill använda området till bostadsbebyggelse. Det är inte långsiktigt hållbart för staten att fortsätta flygplatsverksamhet på sådana villkor. Hanteringen av tidigare förlängda arrendeavtal visar att det inte går att ha nödvändig framförhållning. Dessutom är det en självklarhet att man måste visa respekt för Stockholms stads planer för markområdena. Staden är ju trots allt ägare av marken”.

Enligt Sundström vill staden alltså bygga 30 000 bostäder på den mark där Bromma flygplats ligger i dag. För att det ska kunna ske på ett bra och planerat sätt, menar han stadens önskemål om att så snart som möjligt lösa frågan om flygplatsen och få ett besked av staten är befogat.

– Bromma kan inte stängas förrän vi har en fjärde bana på Arlanda, med stora terminalinvesteringar. Men vår bedömning är att det inte kommer att vara svårt att hitta en lönsam exploatering av Bromma, säger Sundström under presskonferensen.

Avtalet om Bromma flygplats löper ut 2038. Sundström menar alltså att Arlanda flygplats behöver byggas ut för att klara den tillväxt i resandet som förväntas vid Arlanda. “När det är gjort får även flygtrafiken vid Bromma plats på Arlanda och möjliggör bostadsutbyggnad i Stockholm. Det handlar om en omfattande utbyggnad av Arlanda med ny rullbana och terminaler samt åtgärder i anslutande järnvägar och vägar”, skriver Sundström.

Rapporten “Mer flyg och bostäder” finns tillgänglig på regeringens hemsida.

Maria Nordlander

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.