Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Bostäder

Brasiliansk VM-feber hettar upp fastighetsmarknaden

Publicerad: 11 Juni 2014, 13:15

I en stad som Rio de Janeiro har det kommande världsmästerskapet i fotboll haft stor påverkan.


Ämnen i artikeln:

Mipim

Tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 2, 2014

Företaget Ecohouse Group med brittiskt ursprung är bland annat verksamma i Natal i nordöstra delen av landet och utvecklar bostäder av så kallad social housing-typ med hållbara förtecken. Fastighetsnytt träffade Nicolas Westermann från Ecohouse Group på Mipim och frågade om hur fotbolls-VM har påverkat fastighetsmarknaden.

I snabbväxande Brasilien har den vänsterorienterade regeringen satsat stort på att bygga subventionerade bostäder åt fattiga människor inom ramen för programmet Minha Casa Minha Vida som betyder mitt hus, mitt liv.

– Vår affärsidé är att förse behövande brasilianska familjer med bostäder. De vi riktar oss till bor idag i kåkstäder, har fast inkomst och efterfrågar kvalitativa bostäder, säger Nicolas Westermann.

Företaget lyfter fram hållbarhetsambitionen tydligt men enligt Nicolas Westermann går det inte att vara så hållbar som man egentligen skulle vilja vara eftersom lönsamheten inte finns i de prispressade projekten.

– Vi har till exempel tittat på att ha solpaneler på taken för att ge familjerna en hållbar energikälla, men det fanns inte ekonomi i det. Däremot satsar vi på miljövänliga grundtekniker och isoleringsteknik som gör att husen håller kyla när det är varmt ute och värme när det är kallt. Vi planterar växter som minskar antalet moskiter, använder miljövänliga byggmaterial, källsorterar byggavfall så långt som möjligt, använder hållbara transporter och köper bara miljögodkänt trävirke som avverkats på ett hållbart sätt.

Ökat intresse från utländska investerare
I en stad som Rio de Janeiro har det kommande världsmästerskapet i fotboll haft stor påverkan. Världens ögon kommer att vara riktade mot Brasilien under den här perioden och mediabevakningen kommer att vara extrem. Alla som har köpt hus i staden de senaste åren eller som kan hyra ut sina egna bostäder kan ta ut en enorm hyra under VM.

– Enbart Fifa har köpt upp 1,5 miljoner rumsnätter i Brasilien, och då ska man veta att hotellutbudet i Brasilien är ganska eftersatt, exempelvis jämfört med Sydafrika där VM gick senast. Man ser tydligt ett ökat intresse från utländska investerare. Den som har köpt bostadsfastigheter i städer där matcherna går kan säkert fördubbla sina årsinkomster enbart under månaden då turneringen pågår.

Brist på kvalificerad arbetskraft
Det finns skillnader mellan städer längre söderut som Rio och Sao Paulo där utvecklingen är intensiv, och de nordöstra delarna av landet, där Natal ligger. Men enligt Nicolas Westermann ökar intresset för fastigheter konstant även i Natal, och det drivs till stor del av VM. Baksidan är arbetskraftbrist eftersom så många har engagerats i arenabyggen på olika håll i landet. Det har gjort det svårt för andra fastighetsutvecklare att hitta kvalificerad arbetskraft och byggnadsingenjörer.

– Vi har själva stött på en hel del fula ankungar innan vi har hittat svanarna, säger Nicolas Westermann.

Genomslag via fotbollssatsning
Fastighetsnytt ber Nicolas Westermann förklara hur stor betydelse fotboll har i Brasilien för att sätta det som händer i ett sammanhang.

– Fotboll är DEN stora sporten i Brasilien. Fotboll är nummer ett, nummer två, nummer tre och sedan kommer det ingenting och sedan kommer fotboll igen.

Han relaterar till Ecohouse Group som lever på att sälja bostäder till brasilianska familjer. Husen är kraftigt subventionerade av regeringen men företaget måste ändå få folk att skriva på avtalen, och om Ecohouse Group bygger undermåliga produkter så får de problem. Därför är det väldigt viktigt att vara välkänd och ha ett gott rykte. Företaget använde mycket pengar på traditionell marknadsföring i tidningar, radio och teve utan några speciella resultat.

– Då hittade vår vd Anthony Armstrong Emery en liten tynande fotbollsklubb som heter FC Alecrim, som en gång hade tillhört toppskiktet. Vi använde cirka 25 procent av vår marknadsföringsbudget på att sponsra klubben och ge dem nya förutsättningar. På det sättet vi fick uppmärksamhet i riksmedia och vi hade aldrig fått samma genomslag genom vanlig reklam. Idag känner alla till oss i Natal, och i många delar av landet, och det är ett bevis på hur viktigt fotboll är i Brasilien.

Daniel Bergstrand

Ämnen i artikeln:

Mipim

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.