Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Bostäder

Bonava i möte med svensk minister i Berlin: ”Kopplingen bör stärkas ytterligare”

Publicerad: 13 maj 2022, 09:09

Sabine Helterhoff, chef för Bonava i Tyskland, träffade Handelsministern Anna Hallberg i Berlin. Syftet med ministerns resa var att stärka handels- och investeringsrelationerna mellan länderna.

Det tyska målet om att bygga 400.000 bostäder varje år står fast – trots stigande räntor och osäkerhet i omvärlden – men då krävs den tyska regeringens stöd. Det menar Bonavas Tysklandschef Sabine Helterhoff som i veckan mötte den svenska handelsministern Anna Hallberg i Berlin.


Ämnen i artikeln:

Fem frågorBonava

Hej Sabine Helterhoff, Bonavas tysklandschef, som tillsammans med flera andra tyska företagsledare i Berlin träffade den svenske handelsministern Anna Hallberg. Vad pratade ni om? 

– Vi pratade främst om de många likheter vi har mellan Sverige och Tyskland. Inom Europa har vi en nära koppling som bör stärkas ytterligare – särskilt mot bakgrund av den rådande situationen i Europa. När det gäller industrin talade vi om vikten av digitalisering, hållbarhet och förändring i våra länder.

Vad kan Bonava bidra med i relationerna mellan Sverige och Tyskland när det gäller hållbarhet? 

– När vi tar hänsyn till aspekten av klimatförändringar så är det naturligtvis byggbranschen som står i fokus. Cirka 40 procent av de globala utsläppen av växthusgaser kommer från den byggda miljön. Som bostadsutvecklare tar vi detta på allvar. Resurseffektivitet är nyckeln i omvandlingen mot ett mer hållbart samhälle. Vi måste använda mindre material. Bonava är den första bostadsutvecklaren i Europa som fått godkännande av Science Based Targets-initiativet för sina klimatmål. Vi uppmanar fler företag att sätta upp grundliga mål. I Tyskland till exempel gör vi detta aktivt i den tyska byggbranschens huvudförbund. Ju mer vi tillsammans lär oss om hur vi kan minska utsläppen, desto bättre för våra framtida generationer.

Läs mer: Bonavas baltiska satsning i skuggan av kriget 

Är det möjligt att bygga så mycket som krävs i Europa och Tyskland och ändå minska utsläppen?

– Frågan är om vi har ett alternativ. Antalet lägenheter som behövs kommer inte att minska. Så frågan är inte om vi kan göra det, utan hur.

400.000 bostäder måste byggas i Tyskland varje år, kommer allt att gå enligt planerna när kostnaderna och inflationen ökar? 

– Konflikten i Ukraina har stora konsekvenser för kostnadsutvecklingen. Vi upplever prisökningar på material och tjänster i de flesta av våra regioner och brist på material och produkter. Stigande räntor och osäkerhet kan naturligtvis påverka efterfrågan och priser på kort till medellång sikt. Trots detta är målet om 400.000 bostäder fastställt, men vägen dit har ännu inte definierats. Här behövs den tyska regeringens stöd. Alla marknadsaktörer och regeringen förväntas hitta lämpliga lösningar. Jag har just kommit från ett möte med den tyska byggnadsindustrins förbund, och jag kan säga att vår bransch är fast besluten att nå målet om 400.000 bostäder.

Läs mer: Kommuner spår 85.800 byggstarter i år 

Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan byggandet i Sverige och Tyskland?

– Jag tror att vi har fler likheter än skillnader. Men för att nämna några: I Sverige är Svanenmärket en integrerad del av byggandet. I Tyskland finns det ännu inte ett sådant övergripande och etablerat märke. Våra svenska kollegor bygger mycket med trä inom enfamiljshussektorn - på Bonava Tyskland bygger vi med kalksandsten. Byggplaner och godkännandeprocesser är kortare i Tyskland än i Sverige. Dessutom tickar den svenska bostadsmarknaden annorlunda. Medan det är normalt för svenskar att flytta in i ett annat hus flera gånger under sin livstid är det för tyskar att köpa ett hus ett beslut som fattas en gång i livet.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Fem frågorBonava

Dela artikeln:

Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.