Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Bostäder

45 680 nya bostäder till Göteborg

Publicerad: 20 Juni 2017, 13:00

HG Wessberg, Ann-Sofie Hermansson och Johnny Magnusson.

Foto: Sverigeförhandlingen.

I dag har Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Sverigeförhandlingen enats kring en satsning om fyra kollektivtrafikobjekt och åtta cykelbanor samt 45 680 nya bostäder i Göteborg. Även linbana finns med i paketet.


Ämnen i artikeln:

Sverigeförhandlingen

Skolavslutning och sommarfinal för Sverigeförhandlingen när det gäller storstadsdelen kommenterade förhandlare HG Wessberg under pressträffen och var extra glad över att just storstadsförhandlingarna (Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Helsingborg) som innebär ett åtagande för bostadsbyggande på nära 2000 0000 bostäder.

I överenskommelse i Göteborg har man bland annat enats om Spårväg och citybuss Norra Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana Järntorget-Wieselgrensplatsen, Citybuss Backastråket och Citybuss Norra Älvstranden (västra och nordvästra delen). I överenskommelsen ingår också åtta cykelobjekt som ska byggas ut.

Källa: Sverigeförhandlingen.

Sammantaget har objekten en investeringskostnad på 7 241 miljoner kronor där 241 miljoner kronor avser utbyggnad av cykelvägnätet.  Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och staten investerar tillsammans 7 000 miljoner kronor i kollektivtrafikobjekten och

- Staten medfinansierar med cirka 3,5 miljarder.
- Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen står för cirka 1,75 miljarder vardera och ansvarar för utbyggnaden av spårvägen, linbana och busslinjerna.
- Göteborgs Stad ansvarar för utbyggnad av cykelbanorna och för bostadsåtagandet.
- Statens medfinansiering är kopplad till de 45 680 bostäder som kommunen nu åtar sig att bygga.

Sverigeförhandlingen bedömer att linbanan kan uppfylla kraven för att kunna få medel från stadsmiljöavtal för ytterligare statlig finansiering. Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen avser att söka detta.

Fakta
Spårväg och citybuss Norra Älvstranden (centrala delen)

Nybyggnad av spårvägen mellan Linnéplatsen, Lindholmen och Frihamnen samt mellan Hjalmar Brantingsplatsen och Tingstadsvägen. En ny älvförbindelse som sammankopplar norra och södra sidan av Göta Älv kommer att öka kapaciteten och robustheten i kollektivtrafiken. Objekten byggs i etapper och planeras vara färdigställda i sin helhet år 2035.

Linbana Järntorget-Wieselgrensplatsen
Nybyggnad av en 3-kablig stadslinbana mellan Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen underlättar kollektivtrafikresor över Göta Älv mellan Göteborgs norra och södra centrum. Denna ska vara på plats redan år 2021.

Citybuss – BRT Backastråket
Utbyggnad av ”Citybuss” BRT-anläggning med egen körbana, med linjeföring och sektionsbredd förberedd för spårväg mellan Balladgatan (Tingstad) och Körkarlens gata. Planeras vara på plats år 2023.

Citybuss – BRT Norra Älvstranden, västra och nordvästra delen
Utbyggnad av ”Citybuss” BRT-anläggning med egen körbana, med linjeföring och sektionsbredd förberedd för spårväg, Lindholmen-Ivarsbergsmotet-Vårväderstorget. Objekten byggs i etapper och planeras vara färdigställd i sin helhet år 2031.

Åtta cykelbanor
Åtta cykelbanor anläggs i anslutning till kollektivtrafiken.

Redaktionen

Ämnen i artikeln:

Sverigeförhandlingen

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.