Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Makroekonomi

”Riksbanken behöver se över inflationsberäkningarna”

Publicerad: 11 November 2014, 15:32

Jonas Arnberg

Har Riksbanken missat effekterna av en nyckeltrend inom handeln när de analyserar inflationen? Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg är inne på det spåret.


Ämnen i artikeln:

RiksbankenSvensk Handel

Har Riksbanken missat effekterna av en nyckeltrend inom handeln när de analyserar inflationen? Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg är inne på det spåret.

Du menar att Riksbanken delvis har missat en viktig trend inom handeln, nämligen den breda prispress som digitaliseringen medfört?
Ja. Det är relativt nytt att företag jobbar för att sälja produkter så billigt som möjligt istället för så dyrt som möjligt. I handeln är numera prishöjningar mycket svårt att genomföra eftersom människor via sin mobiltelefon kan jämföra priser i realtid medan man handlar. Handeln utgör en tredjedel av hushållens konsumtion och konsumentprisindex, så detta skulle kunna ha genomslag på inflationen.

Tror du att riksbanken skulle ha agerat annorlunda om man sett sambandet tydligare?
Jag tror framförallt att digitaliseringen medför att Riksbanken behöver se över inflationsberäkningarna och sina egna räntesnurror och prognosmodeller. Idag sjunker inflationen när människor säger upp Teliaabonnemanget och ringer med Skype, men betyder det verkligen att Riksbanken ska sänka räntan?

Hur påverkas handeln av konsumenternas möjligheter att ständigt göra prisjämförelser via internet?
Prisökningar blir omöjligt och branschen tvingas till kraftiga effektiviseringar när lönsamhet enbart kan skapas genom att sänka kostnaderna. Samtidigt stiger lönerna varje år så i den mån kostnadsökningarna inte kan vägas upp av ökad produktivitet kommer handelns marginaler att pressas.

Daniel Bergstrand

Ämnen i artikeln:

RiksbankenSvensk Handel

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.