Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Makroekonomi

Konkurrensen pressar priserna

Publicerad: 5 December 2014, 18:26

Kerstin av Jochnik.

Foto: Sigurdur J. Olafsson.

Svensk handels chefsekonom Jonas Arnberg har i en kortintervju på Fastighetsnytt.se konstaterat att digitaliseringen sätter en enorm press på producenter och handeln att hålla ner kostnaderna istället för att höja priserna. Fastighetsnytt frågar vice riksbankschefen Kerstin af Jochnick till vilken grad den moderna penningteorin har tagit höjd för digitalisering och lägre kostnader.


Ämnen i artikeln:

Kerstin af JochnickRiksbanken

– Idag har du ett brett spektra av leverantörer där en del är på nätet och en del finns utomlands och en del finns här. Det har alldeles säkert ökat konkurrensen och det pressar ned priserna även på det du köper i en affär. Det fångas upp i konsumentprisindex vilket är det verktyg vi har för att mäta inflationen.

Hon förklarar att Riksbanken också har mycket diskussioner med företagen, man genomför regelbundna företagsenkäter där man frågar hur utvecklingen går framåt och på senare år har man också gjort specialundersökningar för att fråga företagen hur det kommer sig att de inte höjer priserna.

– Vi ser att företagens kostnader ökar med runt 2 procent, men att de har svårt att höja priserna i motsvarande omfattning på grund av låg efterfrågan och hög konkurrens. Då ser man att vinstmarginalerna istället minskar. Det här är något som vi tror kan pågå under en period men förr eller senare måste ju företagen höja och då får vi ett inflationstryck i ekonomin, säger Kerstin af Jochnick.

Sverrir Thór

Denna artikel är en del av en längre intervju med Kerstin af Jochnick som publicerades på fastighetsnytt.se 28 november och även återfinns i Fastighetsnytt 6/2014 som utkommer 12 december.

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.