Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Kapitalmarknad

Kollektivtrafiken ökar sin marknadsandel

Publicerad: 12 Februari 2014, 10:30

Foto: Melker Larsson

Svensk Kollektivtrafik har mätt marknadsandelen och analyserat svenska folkets resvanor. 2013 års siffror visar att marknadsandelen ökat med tre procentenheter sedan 2010.


– Trenden syns över hela landet men är särskilt tydlig i storstadsregionerna, säger Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik.

2010 var kollektivtrafikens marknadsandel i Sverige 24 procent. 2013 har marknadsandelen ökat till 27 procent. Kollektivtrafikens marknadsandel ökar mest i Stockholms och Västra Götalands län. Sedan år 2010 har marknadsandelen i Stockholms län ökat med 5 procentenheter och i Västra Götaland med 4 procentenheter.

När det gäller nöjdhet med senaste resan ligger riksgenomsnittet på 80 procent.

2013 års resultat baseras på totalt 49 604 intervjuer varav 23 670 är genomförda med dem som reser frekvent med kollektivtrafiken. Kollektivtrafikbarometern genomförs av Ipsos på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik. Löpande under hela året intervjuas ett representativt urval av svenska folket mellan 15-75 år per telefon och besvarar frågor kring resvanor, kvalitet och service.

Redaktionen

Källa: Pressmeddelande Svensk kollektivtrafik

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.