Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Finansiering

SBAB planerar försäljning av företagsdelen

Publicerad: 23 Maj 2012, 09:17

Per O. Dahlstedt.

SBAB Bank planerar en framtida försäljning av delar av verksamheten.


Ämnen i artikeln:

SBAB

SBAB Bank har beslutat att minska och förädla kreditverksamheten gentemot företag för att möjliggöra en framtida försäljning av denna del av verksamheten. Från och med den första juni kommer SBAB att ha en ny organisation på plats.

SBAB Bank består i dag av två affärsområden, konsument och företag. Nu har bolaget tagit beslut om att man ska koncentrera sig på konsumentdelen. När det gäller företagsdelen är fastighetsfinansiering den dominerande affärsverksamheten och SBAB:s utlåning till företag, inklusive kommuner, uppgick vid årets slut till 43,8 miljarder kronor.
– Det här är en bra och lönsam verksamhet och vi har en bra kreditkvalitet. Men SBAB har blivit bank och då är det en konsumentbank vi utvecklar och i det perspektivet har styrelsen fattat beslut om att fokus ska ligga på den delen, säger Per Dahlstedt, Affärsområdeschef Företag, SBAB.

Renodla portföljen
På den kommersiella fastighetsmarknaden bedömer SBAB att man har en marknadsandel på sex till sju procent. Vad som skiljer mot många andra kreditgivare är en tydlig inriktning mot bostäder. I ett första skede ska man arbeta med att renodla verksamheten ytterligare för att öka attraktiviteten.
– Vår viktigaste tillgång är våra kunder, ska vi säljas så är relationen med våra kunder det som utgör det största värdet. Det förtroendet ska vi fortsätta att utveckla. Men på ett sätt är vi kanske lite för stora och inte lätta att köpa. Därför tror vi att det är en fördel att vässa ytterligare och renodla mot ett tydligt segment av väletablerade, bra fastighetsbolag, att krympa portföljen samtidigt som vi höjer lönsamheten. Huvudstrategin blir nu att prioritera vilket innebär att vi kommer behöva minska och avsluta våra engagemang med vissa kunder samt utveckla och göra nya affärer med andra. Det kommer gälla både kommersiella fastigheter och bostadskrediter, säger Per Dahlstedt.

Ny organisation
SBAB kommer från och med den första juni ha en ny organisation på plats. När verksamheten inom företagsdelen ska förädlas innebär det mindre fokus på nyutlåning. Det innebär färre folk ”på fältet”.
– Vi trimmar och krymper ner organisationen. Sammantaget kommer vår aptit för nya affärer att vara något lägre framöver, det kommer mer handla om att vårda befintliga kunder så att vi har dem med oss i framtiden. Det innebär ett mindre behov av personal som diskuterar och letar nya affärer, säger Per Dahlstedt.

Det finns inget uttalat tidsperspektiv när det gäller försäljningen säger Per Dahlstedt och menar att marknaden behöver stabilisera sig med de nya regelverken. Han vill heller inte sätta någon prislapp på affären.
– Det man köper beror på vem som köper, om man räknar på verksamheten med våra kundrelationer och kompetens eller om man räknar på kreditportföljen. Avgörande för en försäljning är att regelverket kring kapitaltäckning sätter sig och blir tydligt för om någon ska köpa måste de veta vad som gäller. Sedan avvaktar man också den skuldkris som rullar upp i Europa. I ett tidsperspektiv talar vi snarare om år än månader, om det sedan tar två eller fyra kommer nog marknaden att avgöra snarare än vår egen process. I det korta perspektivet är det uppdelningen av konsumentbank och företagdel som är prioriterat snarare än tempot i försäljningen.

Upplåningskostnaden avgörande
När det gäller köpare tror inte Per Dahlstedt att de stora bankerna är intresserade då de redan har relationer med många av SBAB:s kunder i dag samt redan har en stor utlåning inom samma sektor. Snarare handlar det om institutioner eller kanske till och med en utländsk aktör.
– Någon som ser den långsiktiga avkastningen som väldigt gynnsam och dit hör ju naturligtvis institutionella placerare som försäkringsbolag. Vi har även utländska banker som varit på den svenska marknaden tidigare som kan tycka det är ett intressant alternativ för att komma in på marknaden med en färdig fungerande organisation. Avgörande är att aktören är tillräckligt stark för att refinansiera verksamheten, vår upplåningskostnad är helt avgörande för vår konkurrenskraft.

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

SBAB

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.