Delårsrapporter
Atrium Ljungberg först ut: "Fortsatt positiv nettouthyrning"
Publicerad: 14 april 2023, 06:01
Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg
Foto: Pressfoto
Atrium Ljungberg inleder rapportsäsongen med ett ökat förvaltningsresultat och fortsätter att skriva ned fastighetsvärden i det första kvartalet. Det framgår av delårsrapporten.
Atrium Ljungberg ökar hyresintäkterna med 19 procent under det första kvartalet, jämfört med det det första kvartalet 2022, till 712 miljoner kronor. I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 11,7 procent.
Samtidigt ökade driftsöverskottet 25 procent till 489 miljoner kronor. Förvaltningsresultatet ökar 16 procent till 326 miljoner kronor. Väntat enligt Infronts sammanställning var ett förvaltningsresultat på 298 miljoner kronor.
– Osäkerheten i vår omvärld kvarstår. Det är över ett år sedan Ryssland invaderade Ukraina och en lösning ser ut att vara långt borta. Inflationen är fortsatt hög, framför allt i Sverige. Räntorna har högst troligt ännu inte toppat. I en sådan miljö levererar vi ett bra förvaltningsresultat och en fortsatt positiv nettouthyrning, skriver vd Annica Ånäs i vd-ordet.
Samtidigt justerar bolaget ned fastighetsvärden med 0,4 miljarder kronor under kvartalet. motsvarande 0,7 procent.
Annica Ånäs skriver att de justerat upp avkastningskraven med cirka 10 punkter.
Vidare skriver hon att det finns en fortsatt fortsatt stor efterfrågan på kontorsytor i bra lägen, samtidigt som de märker att företag har ett stort kostnadsfokus och har tagit emot uppsägningar motsvarande en årshyra om 45 miljoner kronor.
– Det finns risk för att riktningen går mot minskade kontorsytor och krav på ökad flexibilitet i hyreskontrakten. Lägen innanför tulllarna i Stockholm är fortsatt mest intressanta, skriver hon.
Vad gäller detaljhandel, som står för 20 procent av Atrium Ljungbergs totala fastighetsbestånd, skriver hon att basvaror, som utgör drygt 40 procent av portföljen går fortsatt bra, där merparten har ökat i omsättning under de första månaderna, jämfört med samma period föregående år.
– Ökningen beror högst troligt på en mix av prisjusteringar och volym – vi ser att antalet besökare på våra platser är fler än under 2022 och tillbaka på samma nivåer som 2019, innan pandemin, skriver hon.
Andra segment som ökar sin omsättning är optik och resebyråer. Även gym och bio har haft en gynnsam start på året men det är för tidigt att avgöra om det är ett trendbrott eller mer tillfällig ökning. Kläder och skor, som enbart utgör cirka 11 procent av handelsplatsernas omsättning, har en volym i nivå med föregående år.