Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Sök

Börs

Stark krona försvårar affärerna

Publicerad: 11 Oktober 2012, 13:30

Daniel Gorosch vid Jones Lang LaSalles monter på Exporeal.

En stark krona gör att det snarare är gynnsammare att sälja än att köpa. Fastighetsnytt träffade Daniel Gorosch, vd för Jones Lang LaSalle Sverige.


Ämnen i artikeln:

Daniel Gorosch

Den svenska marknaden behåller sin dragningskraft hos de internationella investerarna. En stark krona gör dock att det snarare är gynnsammare att sälja än att köpa. Fastighetsnytt träffade Daniel Gorosch, vd för Jones Lang LaSalle Sverige, som berättar att säljprocessen blivit smalare och mer riktad än tidigare och att alla kanske inte får vara med.

Enligt Daniel Gorosch är intresset för norden fortsatt högt och det finns väldigt mycket pengar som söker exponering mot just Sverige. Kapital finns på marknaden även om riskaversionen är fortsatt hög.
– Många av de friska systemen är överfulla med pengar och man behöver allokera det kapitalet. Är det då rätt marknad, vilket Sverige är, och rätt produkt så är det väldigt intressant. Men det är tudelat på så sätt att kan man pricka av alla boxar i formuläret så vågar man vara aggressiv men så fort något sticker ut åt fel håll, då backar man, säger Daniel Gorosch.

Valutarisk
En stor fråga hos de internationella investerarna just nu är att den svenska marknaden är relativt högt värderad i kombination med en, för tillfället, stark krona.
– Även om många bedömare anser att kronan är på sin rätta nivå nu och bör vara där framgent så har utländska investerare, som tittar i backspegeln, svårt att tro att kronan ska ligga på den här nivån. De köper nu på låga yielder och en stark krona vilket gör att det ibland kan vara svårt att nå hela vägen fram i affären då det kostar att parera valutarisken via hedging. Å andra sidan är det ett utmärkt säljläge för de utländska investerarna, säger Daniel Gorosch.

Smalare processer
Under åren 2006-2007 var det inga större problem att sälja en fastighet. Enligt Daniel Gorosch är det en väldig skillnad om man jämför med dagens affärsklimat.  Varken köpare eller säljare vill ge sig in i en process med 40 inblandade parter där utgången ändå kan vara oviss. Detta har lett till mer riktade insatser som kräver mer av rådgivarna.
– De flesta affärer i dag går inte den breda vägen, även om man känner att man har en bra produkt att sälja så väljer man att gå ganska smalt och det är inte alla som får möjligheten att vara med. Som rådgivare behöver vi vara mer träffsäkra. Det handlar till exempel om att hitta ett fåtal investerare som passar för produkten och komma överrens om detta med säljaren. Samtidigt vill heller inte investerarna lägga ner tid och kraft i en process med 40-50 andra intressenter, säger Daniel Gorosch.

Mattias Fröjd

Ämnen i artikeln:

Daniel Gorosch

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.