Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Börs

Pyspunka eller stormvarning?

Publicerad: 21 januari 2016, 00:00


Med tvåprocentiga svängningar per dag och ett ordentligt ras från toppen i somras, är börsplacerarnas efterfrågan på sjösjukepiller ovanligt stor. För tredje gången på ett halvår står nu Stockholmsbörsen och stampar nästan 20 procent under toppen. Det är ett vägskäl. Enligt historiken ligger nästa nivå ytterligare tjugo procent ner. Då blir det panik.

Men det kan gå åt andra hållet också. För detta talar den rimliga värderingen av vinsterna, rekordlåga räntor och ett rekordlågt oljepris. Stockholmsbörsens p/e-tal ligger nu på 17 gånger vinstprognosen för 2016. Det är visserligen något över genomsnittet på 14-15, men klart under toppen från i somras på 21-22. Eftersom ränteplaceringar ger en obefintlig avkastning är värderingen låg. Räntorna fortsätter därtill att vara rekordlåga, vilket det superlåga oljepriset borgar för.

Men det är samtidigt en mycket stressad marknad. Alla köper, eller säljer. Trenderna vänder blixtsnabbt. Det är också en marknad med många toppsignaler. Exempelvis har småbolag det senaste året haft den bästa perioden sedan IT-bubblans glada dagar. Och ett flertal investmentbolag värderas plötsligt med en premie, inte med den sedvanliga rabatten. Dessutom värderas fastighetsbolagen långt över sina egna redovisade substansvärden. Även det en hysterisignal.

Möjligen kan vi guppa omkring så här under resten av året och landa kring noll vid nästa årsskifte, men mer troligt är att vi går mot en urladdning. Vinstutvecklingen var nämligen en besvikelse förra kvartalet, vilket dock analytikerna har lagt bakom sig. SME:s sammanställning för fjärde kvartalet tyder på att de väntar sig en markant vinstuppgång. Eftersom det sprack förra kvartalet är risken stor att det spricker även nu. Sammanfattningsvis är därför risken i aktieplaceringar ovanligt hög.

Peter Malmqvist_blogg

Peter Malmqvist

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.