Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag13.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Prenumerera på tidningen Fastighetsnytt

Till erbjudande

Sök

Börs

Markant vinstuppgång i börsbolagen

Publicerad: 4 maj 2015, 00:00


Vinsttillväxten i börsbolagen under det första kvartalet ligger på 14 procent, samtidigt som 57 procent av bolagen ligger över analytikernas prognoser.

När ungefär 85 procent av storbolagen lämnat rapport, kan konstateras att vinsterna växer för sjunde kvartalet i rad. Trenden är stabil och detta kvartal verkar vinsttillväxten landa kring 14 procent. Det är i nivå med förra kvartalet.

Av samtliga rapporterande bolag har 71 procent ökat vinsten. De tre företag som bidragit mest till kvartalets vinstökning är Nordea, Volvo och H&M, medan bolagen som dragit ner mest är Sandvik, Telia Sonera och Autoliv. Exkluderas dessa får kvarvarande bolag fortfarande en vinsttillväxt på 14 procent.

Granskar vi vinstutfallet mot prognoserna enligt SME Direkt, kan konstateras att vinsten ligger 3,5 procent över prognos och att 57 procent av bolagen ligger över. Det är en klar förbättring från förra kvartalet, då vinsten hamnade 7 procent under prognos och bara 40 procent av bolagen klarade ribban.

Nordea, Volvo och SEB överträffade prognoserna mest i kronor räknat, medan Ericsson, Telia Sonera och Atlas Copco missade med bredast marginal. Exkluderar vi dessa bolag drogs utfallet ner till samma nivå som analytikernas prognoser.

Analyserar vi försäljningsutvecklingen, kan konstateras att den är mycket god och ökar med hela 15 procent i årstakt, jämfört med en uppgång på 9 procent förra kvartalet. I stort sett samtliga bolag redovisar försäljningsökningar. Utfallet översteg prognoserna med 1,6 procent och hela 65 procent av bolagen låg över prognoserna.

Slutligen kan konstateras att bankernas är fortsatt största sektor. De svarar för 45 procent av vinstsumman, vilket dock kommer att krympa något i takt med att ytterligare bolag rapporterar. Näst största sektor är verkstad på 23 procent, följt av IT/tele på 12 procent och konsument på 11.

Peter Malmqvist_blogg

Peter Malmqvist

Dela artikeln:


Fastighetsnytt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.